Az örök kérdés a haskötők használatáról — amiben talán sohasem lesz egyetértés

2016-11-22

Szerző: Bagyinka Tímea

Én sem fogok tudni egy általános érvényű válasszal szolgálni. De egy gondolatmenetet és a szakmai tapasztalataimat szívesen megosztom veletek.

Legjobb gyermekbarát éttermek - mobil
hirdetés

Honnan ered?



Egészen messziről kezdeném, a 16. századtól, a fűzők megjelenésétől.
A fűző eleinte státuszszimbólum volt, viselése csak a felsőbb osztályok hölgyeinek a kiváltsága lehetett, utána terjedt el szélesebb körökben. Bizony még a férfiak szekrényeiben is meglapultak ezek a kényelmetlen ruhadarabok. A gyógyítók és orvosok fűzőről alkotott véleménye már ebben az időben is erősen megosztó volt. A támogatókkal szemben voltak szakemberek, akik egyenesen öngyilkosságnak titulálták ezeknek a szorítóknak a hordását.

XIX. századi kutatók már tanulmányokkal bizonyították, hogy a fűzők viselése gerincferdülést, emésztési zavarokat és méhsüllyedést okoztak, tartós viselésük pedig jelentősen gyengítette a has és a hát izomzatát.

Így a fűzők divatja leáldozott. Ugyan újabban reneszánszát éli a pólón kívül hordott fűző, de ez már nem azt a hatást fejti ki a testre, mint a régi fűzők. Jöttek viszont az alakformáló fehérneműk az extra karcsú megjelenés ígéretével.

De hogyan és milyen áron?



Pár hete magam találkoztam egy lánnyal a tanfolyamomon, aki egy alakformáló fehérneműtől kapott trombózist, kicsi gyermeke mellett. Ezért is tartom fontosnak, hogy tájékozódjunk a lehetséges következményekről is.

A hasleszorító fehérnemű viselése közben a hasüregre nehezedő extra nyomás miatt romlik a megfelelő véráramlás, amely viszerek, viszérgyulladások, trombózis, sőt, aranyér kialakulásához is vezethet. Lassul az anyagcsere, ezért az emésztés felborulhat, haspuffadás és reflux is jelentkezhet. Ha lassul az anyagcsere, annak nem csak a tápanyagcserénk issza meg a levét, hanem az izmaink is. Tartós viselésük lustítják a has- és a hátizmokat is. A túl szoros fehérnemű negatív hatásai a bőrünk állapotán is jelentkezhetnek. Irritálhatja a bőrt és a várandósság alatt megsérült, repedezett, striákkal teli bőrfelületet még jobban károsíthatja.

És akkor mi a helyzet a haskötőkkel?

Ha belegondolunk, a haskötők viselésének célja semmivel sem másabb, mint a fűzőnek vagy az alakformáló fehérneműnek, ha az esztétikai oldalát nézzük. Ha csak azért gondolkodsz a viselésén, hogy laposabb legyen a hasad, akkor a fent leírtakra hivatkozva én biztos, hogy más megoldást javasolnék. Mert a hatásmechanizmusa viszont ugyanaz.

Vannak ugyan az egészségügyileg indokolt esetek, amikor kifejezetten jó a haskötő viselése, de csak pár hétig. Ilyen lehet egy hasi műtét vagy a császármetszés, mert elősegítheti a heggyógyulást és viselésével kímélhetjük a műtött területet, mikor a picit felemeljük, hordozzuk. De tényleg csak pár hétig. Utána jöhet a fokozatos terhelés, megkezdődhet az izomzat regenerálása.  

Mindig elgondolkodtat, amikor azzal jön valaki a tanfolyamomra, hogy neki a haskötőben való tornázást javasolták. Igen, az elsődleges szempont egy kezdődő vagy már meglévő köldöksérv esetén is, hogy ne romoljon a helyzet. De az nem megoldás, hogy haskötőben kezdjen el tornázni és olyan feladatokat csináljon, amelyeket ha haskötő nélkül kivitelezne, akkor bármikor kizáródhatna a sérve. A megoldás ebben az esetben is az, hogy haskötő nélkül, helyes technikával, helyes feladatokat és mozdulatokat gyakoroltassunk vele, teljes biztonságban.

És van még egy alkalom, amikor én is ajánlani szoktam a haskötők viselését. Ez pedig az áldott állapot, legyen ez az első vagy akár a többedik, mert abban az esetben nagyobb az esélye annak, hogy már eleve van egy hasfali sérülés. A hasizmok terhelhetősége is véges. Elfáradnak. Várandósság alatt főleg. Ilyenkor, ha nincs alkalmunk pihenni, inkább kössük meg azt a pocakot, kímélve ezzel a gerincünket és a gátizmainkat.

Összefoglalva tehát, mint a test épségéért elkötelezett rekreációs szakoktató jónak tartom, hogy létezik haskötő, mert mint láthattuk, vannak helyzet, amikor indokolt a viselése. De nem javaslom, hogy ez az indok csupán az esztétika legyen. Azért dolgozzunk meg mi magunk, mert milyen jó, hogy megtehetjük! Az izmainkat nem kímélni, hanem dolgoztatni kell.

A mozgás maga a szabadság, a felszabadulás, ami testi és a lelki egészségünket biztosítja. Legyen a mindennapi életünk része épp úgy, mint a munka, az étkezés, a pihenés vagy egy mosoly, hogy ez utóbbiból egyre több és több legyen!

Bagyinka Tímea

Rekreációs szakoktató
LoveYourBelly módszer alapítója
Pilates, Vinyasa flow yoga és Aviva's Method oktató


Kapcsolódó cikkek

Tetszett? Oszd meg az ismerőseiddel: