Quantcast
Kezdőlap EgészségFejlesztés, nevelés, pszichológia Mozgásfejlesztés, HRG-terápia, TSMT-terápia, Beszédindítás, Hiperaktivitás, Iskolaérettség – BHRG Alapítvány

Mozgásfejlesztés, HRG-terápia, TSMT-terápia, Beszédindítás, Hiperaktivitás, Iskolaérettség – BHRG Alapítvány

pottyos

Mozgásfejlesztés, Szenzomotoros vizsgálat, HRG-terápia, TSMT-terápia, Beszédindítás, Hiperaktivitás, Iskolaérettség, Autizmus – BHRG Alapítvány

Interjú Madács Anitával, aki a BHRG Alapítvány vezető helyettese, gyógypedagógus, TSMT terapeuta és HRG oktató

 

 

Mikor érdemes a gyerekünket elhozni hozzátok egy tesztre?

Amikor a „normálistól” eltérő viselkedést, mozgást tapasztalunk vagy csak bizonytalan a szülő, gyanújelei vannak arra, hogy gyermeke fejlődése különbözik az átlagostól. Három hónapos kortól tizenkét éves korig foglalkozunk a gyermekek fejlesztésével. Terápiát csak akkor végzünk, ha az valóban indokolt. Az első találkozás időtartama életkortól függ, általában kb. másfél órát vesz igénybe.
Ha az iskolaérettségről szeretnénk tájékozódni, érdemes másfél évvel az iskola kezdés előtt elhozni a gyereket, mert ha valami eltérés, éretlenség tapasztalható, hónapokra lehet szükség a korrekcióhoz.

bhrg3

Hogy képzeljük el ezt a tesztet?

Először anamnézist veszünk fel, mely egy részletes beszélgetés, ahol mindig fontos rákérdezni a terhesség, a szülés és a születés körülményeire, a gyermek eddigi fejlődési ütemére mozgásában, hangadásában/beszédében, szociális érésében. Ezt követi maga a teszt, mely öt éves kor felett az Állapot és mozgásvizsgálat, ez öt áltesztből áll: az idegrendszer érettsége, a mozgás vizsgálata, a lateralitás, térbeli tájékozódás, a taktlis terület és a ritmus vizsgálata. Ezek már mind-mind a sikeres iskolai beváláshoz szükséges készségeket is mutatják. A teszt eredményeit százalékosan értékeljük, ezt a szülőknek értelmezve adjuk át.
Ha a teljesítmény 75% feletti, akkor vélhetően semmi probléma nem lesz az iskolai beválással, ha az eredmény 50-75% közötti, akkor a csoportos terápia javasolt, 50% alatt pedig az egyéni (személyre szabott).
A csoportos terápia ( heti szinten 56 csoport működik jelenleg) általában heti kétszer javasolt, az egyéni fejlesztést otthon végzi a szülő a gyerekkel. Ez utóbbi kéthavi ciklusokban változó gyakorlatsort alkalmaz havi egy kontroll alkalommal.

Mi az a HRG?

A HRG a Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika terápia langyos vízben zajlik. A víz folyamatosan stimulálja az egész testfelületet, folyamatos inger az idegrendszer számára; ellazítja az izmokat, és a levegőnél 600-szor sűrűbb közeg lévén más fizikai jellemzőkkel rendelkezik, más mozgásszabályozást kíván, mint a szárazföldön végzett gyakorlatok.

bhrg2

Gondolom sok esetben a szülővel nehéz megértetni, elfogadtatni, hogy a gyereke valamiben le van maradva?

A szülők előtt zajló vizsgálatoknak fontos szerepe van a megértésben. Ahhoz, hogy útmutatást, terápiás javaslatot tudjunk adni, ismerni kell a gyermek jelenlegi teljesítményszintjét. A részben nemzetközi standard vizsgálatok, illetve az öt éves kor felett alkalmazott Állapot- és mozgásvizsgálatban mutatott eredmények jól tükrözik a gyermek érettségét. Ez a gyermek viselkedésében sok mindenre magyarázatot adhat. Így könnyebb az értelmezés szülőként is (a gyermek adott érettségi szinten adott viselkedésre képes): megértőbbé válhatnak, türelmesebbek lesznek, hiszen átlátják a probléma lényegét, és képesek jobban kezelni azt. A viselkedészavaros gyerek nem biztos, hogy első lépésként a pszichológus/pszichiáter esete, lehet, hogy az éretlen idegrendszer következménye okozza a átlagtól eltérő viselkedését. Nagy szerepünk van abban, hogy a folyamatot megértessük a szülőkkel. Gyakoriak a „Rosszul neveltem? vagy „Mit csináltam rosszul?” típusú kérdések. Természetesen a gyermekek viselkedését meghatározzák a nevelési hibák is, de sok esetben nem vagy nem csak erről van szó. Nagyon sűrűn számolnak be a szülők arról, hogy jelezték a házi gyermekorvosuknak/ védőnőjüknek/ a bölcsődei gondozónőnek/az óvónőnek, hogy szerintük nincs minden rendben, de ők ezt nem támasztották alá, ezért a szülők nem vizsgálódtak tovább. Nagyon fontos a szülők megérzése, az általuk megnevezett gyanújelek komolyan vétele, mert sokkal egyszerűbb egy felesleges vizsgálaton részt venni most, mint később bánkódni, és az addigra fokozódó problémát korrigálni. A megfelelő tesztek kimutatják az esetleges eltéréseket, amit ha a szülő megért és szakember irányításával elkezdenek rajta együtt dolgozni, akkor várható a változás, ami erőt ad a folytatáshoz. Az elhanyagolt problémák a későbbiekben halmozódhatnak, akár komoly tanulási problémákat okozva megjelenhetnek az iskolában, amely hosszú távon a munkaerőpiaci beválást is meghatározhatja! Nem szabad a problémákat a szőnyeg alá söpörni, észre kell venni azokat és foglalkozni velük!

Hogy vehetjük észre ezeket a problémákat?

Például, ha gyermekünk otthon nehezen leköthető, nagyon akaratos, öntörvényű, viselkedése kiszámíthatatlan, játékából nehezen mozdítható ki, ügyetlen az étkezésében, mozgásában, furcsa, ismétlődő mozdulatai vannak, „mintha nem jól látna”, „mintha nem jól hallana”, vagy túl érzékeny a hangokra, a játszótéren a többiektől eltérően viselkedik vagy mozog, túl gyakran váltja a játékokat, lábujjhegyen közlekedik, repkedő mozdulatokat tesz, agresszív vagy nem szeret a többiekkel együtt játszani stb.

Mi az a mesecsoport, amivel szintén foglalkoztok?

Meséket dolgoznak fel a gyerekek, pszichésen feldolgozzák, elengedik a problémáikat. A csoport minden tagja részt vesz a mesében, a pszichológus előzetes szülőinterjú keretében feltérképezi a gyermek problémáját, amit a mese keretein belül –is – próbálnak feloldani, megoldani. Öt éves kortól ajánlott; a szülők nem vesznek részt a foglalkozáson.

Mit kell tudni a „Szülők egyeteme” tanfolyamról?

Nagyon családias hangulatú, mindenkinek a problémájára koncentráló tanfolyam. Van elméleti része, amelyben feldolgozunk egy életkort, problémát, helyzeteket, és megoldási módokat. Használunk csoport és egyéni munkát is. A tematika megtalálható a weboldalon (www.bhrg.hu). Folyamatosan lehet rá jelentkezni.

Sokszor tapasztalom mostanában, ha elmegyünk ebédelni egy étterembe, akkor a körülöttünk lévő asztaloknál a gyerekek kezében valamilyen kütyü van és azzal játszanak, van erre valamilyen tanácsod?

Nem feltétlenül kell tiltani, de optimális kereteket, határokat kell szabni ezeknek a játékoknak, ugyanis sok egyéb hatásán kívül elmagányosítja a gyerekeket. Meg kell velük értetni és tapasztaltatni, hogy a gyerekekkel, felnőttekkel való együttlétnek, közös időtöltésnek sokkal nagyobb jelentősége van.
Általánosságban javaslom, hogy hozzuk a gyerekeket helyzetbe: legyen lehetősége mászókázni, ugrándozni, futkározni, megismerni a természetet, az élőlényeket, a társas kapcsolatokat és az alkalmazkodást, hallhasson sok mesét, legyen lehetősége kifejezni a saját gondolatait, stb.
Optimális esetben a lehetőségek, és a spontán érés elegendő a jó fejlődéshez. Amennyiben eltérést tapasztalunk, ne hagyjuk figyelmen kívül, keressük meg a megfelelő szakembert (szükség esetén többet is), és kérjük ki a véleményét,ne hagyjuk kioltani a természetes szülői aggodalmunkat, hogy a lehető legjobban helyt tudjunk állni a gyermekünk mellett!

bhrg

 

A BHRG Alapítvány immáron 20 éve foglalkozik eltérő fejlődésű gyermekek mozgásterápiájával és kognitív fejlesztésével. Óbudán két helyszínen vannak jelen, illetve a HRG terápiák a XIII. kerületben zajlanak. Leginkább az idegrendszeri éretlenségre specializálódtak.

Árak:

bhrg4

 

http://www.bhrg.hu

 

2014. november 20.

Ez is tetszeni fog