Quantcast
Kezdőlap Aktuális Hogyan lehet online jól oktatni az úszást?

Hogyan lehet online jól oktatni az úszást?

Gégöl Sarolta

Egy nagyon egyszerű kérdés motoszkál a fejembe a botrány kitörése óta! Hogyan lehet online jól oktatni az úszást? -gondolatok a vasalódeszkás tanár margójára.

A karantén helyzet és az online oktatásra való átállás nem egy olyan rendkívüli és új helyzet volt, amelyben kreatívnak kellett lenni?

Mindenkinek?

És gyorsnak?

Hiszen nem volt átállási idő, vagy próba verzió és nemzeti konzultáció sem, hogy megbeszéljük, mit hogyan csináljunk.  Az online oktatás lett. Egyik pillanatról a másikra. A vasalódeszkás tanár pedig reagált a kialakult körülményekre. Sajnos azonban úgy tűnik, hogy jelenleg probléma, ha valaki a képernyő előtt töltött kötelező időt a gyerekeknek úgy állítja össze, hogy az ne legyen unalmas, és a maga mélységében átadásra kerüljön a tananyag?!

Egy nagyon egyszerű kérdés motoszkál a fejemben a botrány kitörése óta. Hogyan lehet online jól úszást oktatni?

Tényleg itt tartunk? Az a jó oktató, aki

  • az előírásoknak megfelelő módon,
  • az előírásokban rögzített tananyagot,
  • az előírásokban rögzített etikai keretek között,
  • az előírásokban rögzített idő alatt,
  • az előírásokban rögzített számonkérés kíséretében átadja a diákoknak?

Sajnos Vezsenyi László Tanár Úr eltiltása utáni reakció megint hümmögés és elkenegetése a történteknek. Tényleg arra hivatkoznak, hogy „a sör miatt volt”, vagy „az etikátlan pedagógusi viselkedésének következménye az eltiltás.”

Elegendő ez a fajta magyarázat? (Nekem nem!) Vagy megoldás a Tankerületi vezető felmondása? És mi lesz ezek után a vasalódeszkás tanárral? Mi lesz azzal a rengeteg megalázással, amit átélt nap, mint nap, a rajta időre számon kért anyagok legyártásáért? Ami egyébként nem került felhasználásra? Túl tud jutni a semmibe vettség érzésén, a meg nem válaszolt kérdései után? El tudja felejteni, hogy a felettesei, akik az oktatásban döntéshozóként vannak jelen, nem mellesleg elvileg felelősséget vállaló felnőtt emberek, akikre a gyerekeinket bízzuk, nem mertek kiállni egy kreatív pedagógus mellett?

Tudom, tudom, kis porszem vagyok és a hangom nem ér el oda. Pedig szeretném, mert

hiszek Vezsenyei Lászlóban és a „fajtájában”.

Hiszek abban, hogy van más lehetősége a pedagógusoknak és a diákoknak is. Meghatározott keretek között tanítani és tanulni, úgy hogy közben van lehetőségük élni és megélni.

Aztán próbálom elképzelni egy normális tanár viselkedését az online oktatásban, amit elvárnak fentről. Hogy mi a normális? A hivatalban, az íróasztalnál megírt norma. Ugyanolyan pocsékul hangzik, mint a magatartásra és a szorgalomra vonatkozó jegy… De ez már egy másik téma.

Elképzelem, ahogy az online testnevelés órát megtartja egy, a tanári illemkódexből felkészült pedagógus. Steril környezetű szobában lép a kamerák elé, ahol csak egy white board tábla áll megvilágítva. Köszönti a diákokat. Majd felírja a táblára az óra beosztását: 5 perc bemelegítés, 30 perc munka, 10 perc játék. A bemelegítés mozdulatait csak címszavakban rögzíti a táblára írva, hiszen ez már „régről” ismerik a gyerekek és fejből tudják. Megvárja, míg mindenki küld egy ok-t vagy kész feliratot, hogy végzett.  Az úszásnemek alap mozdulatainak ismétléséhez egy logóktól és reklám feliratoktól mentes, ruhába öltöztetett babát használ. Ismét vár, hogy a gyerekek visszajelezzenek arról, hogy ismétlésként megcsinálták a mozdulatokat. Majd bejátszik néhány összevágott felvételt, melyeket az olimpia és vb közvetítésekből vágott össze két hete és ezen vetítéséhez hozzájárult az Oktatásügyi Minisztérium. A videó indításakor Müller Cecília hangját hallhatják a kis lurkók (nevét csak a törvényi szabályozás miatt jelenítik meg. Hiszen hangját már a nélkül is mindenki felismeri): Felhívom a diákok figyelmét, hogy a képi anyagok korábban (a forrásanyagban megjelölt időpontokban) készültek. Ne zavarja meg Önöket, hogy egymás mellett zsúfoltan, 2 méteres távolság mellőzése mellett, szájmaszk és kesztyű nélkül jelentek meg a szurkolók, a sportesemény lezajlására kijelölt objektumban.

A tudatban rögzített úszás gyakorlatok elsajátítása után, szabad játék következik. A medence helyett a kisdiákok kényelmesen elhelyezkednek a székükön és szabad mozdulatokkal levezethetik az élményeket.

Ez is tetszeni fog