Quantcast
Kezdőlap Aktuális Így lehet hátborzongató egy gyermekkézben tartott plüssállat… avagy a Balenciaga botrány

Így lehet hátborzongató egy gyermekkézben tartott plüssállat… avagy a Balenciaga botrány

Kovács Móni

Bevallom tegnapig azt sem tudtam, mi az a Balenciaga. A botrány szó legalább ismerősen csengett. Nem vagyok egy nagy divatmogul (melegítőgatya, kényelmes pólók helló!), de annyit azért sejtettem, hogy ez valami divathoz köthető dolog. De hogy most mindenki elégeti a méregdrága ruhákat? Hát mi folyik itt? Sajnos olyan hibát vétett a cég, amit még kimagyarázni is több, kellemetlen.

A Balenciagáról

Kis kutatás után kiderítettem, hogy a Balenciaga egy designer márka, egy nagyon menő és drága divatház, csakúgy, mint a Dior, vagy a Gucci. Míg utóbbiak időtálló eleganciájukról híresek, a Balenciaga elment egy jóval extrémebb, egyedibb irányba, pedig az első üzletet még 1914-ben nyitotta meg a ház alapítója, Cristóbal Balenciaga. A második világháború után vált híressé, neki köszönhetjük például az ingruhákat is. Napjainkban olyan hírességek viselik a márka darabjait, mint Nicole Kidman, Kim Kardashian vagy Cardi-B.

A Toy Stories kampány

Először is: a szóban forgó kampány termékei BDSM ruhába öltöztetett aranyos plüss-táskák, nyilvánvalóan felnőtt vásárlóközönség részére. (A képeket például a New York Post twitter oldalán is megnézheted) Mennyire egyszerű és kényelmes a „Toy”, mint játékszer/játék vizuális ábrázolása, ha gyerek is van a képen, ugye? Hát ezeket a fotókat először nézegetve minimum furcsa, kellemetlen érzés kerített a hatalmába. Mert láttam ugyan, hogy a gyerekeknél plüssállat van – hát azzal meg mégis mi lehet a gond, ugye? Valamiért mégis rögtön szúrta a szemem, és viszketni kezdett tőle a bőröm, annyira sütött róla, hogy ez nagyon nem oké. Aztán rájöttem, hogy a kiegészítők nem egészen gyermekkézbe valók. A bőrcuccokat, szegecseket és egyéb szado-mazo holmikat viselő játékmackók (?) olyan gyomorforgató keveréket alkotnak az ártatlan gyermeki tekintetekkel, hogy számomra érthetetlen már az ötlet létrejöttének lehetősége is. Szerencsére a cég kreatív igazgatójának korábban odaítélt díjat már vissza is vonták – teljesen helyesen.

Az egyik képen a kis modell kezében tartott mackón egy lakat található, egy másik fotón pedig egy felnőtt férfi (talán a mackóhoz való?) kulcsot tart a kezében.

Ha mindez nem lenne elég, egy másik fotón szándékosan elöl hagyott, virtuális gyermekpornóval foglalkozó bírósági dokumentum látható – igaz, hogy kicsit zoomolni kell ahhoz, hogy a részletek olvashatóvá váljanak.

De van olyan kép is, ahol egy kisfiú igen nyugtalanító rajzokkal telefirkált gyerekszoba közepén áll a Haute Couture termékekkel maga előtt.

A fotósorozatot már többen apró darabokra szedték külföldön is, de itthon is például Kalász Cintia (tiktok videója ITT), vagy a velvet.hu (tiktok videójuk ITT).

Azóta ellepték a közösségi oldalakat a #cancelbalenciaga hashtagek, többen elégették a méregdrága Balenciaga ruháikat, cipőiket, Kim Kardashian pedig egy hét hallgatás után azt nyilatkozta, hogy át kell értékelnie a céggel való további együttműködést, és szeretné megérteni, hogyan kerülhettek ilyen (finoman szólva) zaklató fotók a tavaszi kampányba.

A gyermekek védelme mindig elsőbbséget kellene hogy élvezzen – pénz ide, kampány oda – így  véleményem szerint hiába kér elnézést a cég, hiába törölték a fotókat, hiába perelték be a reklámcéget, hiába vették le a weboldalról a Toy Stories termékeket és törölték a teljes instagram – ennek a beteg ötletnek a támogatói (akik a kampányt megrendelték, illetve jóváhagyták), továbbra is a cégnél dolgoznak, és biztos vagyok benne, hogy visszafordíthatatlan károkat okoztak mind a cég renoméjának, mind a gyermekpornográfia és pedofília ellen küzdő civileknek, szervezeteknek. De ki tudja? Talán ez volt a megbízott reklámügynökség célja.

Reméljük, hogy a világ soha nem bocsájt meg a Balenciagának emiatt a fiaskó miatt.

Ez is tetszeni fog