Quantcast
Kezdőlap Aktuális Gyógyító festménymesék

Gyógyító festménymesék

pottyos

Mire készülődnek Velazquez udvarhölgyei? Milyen ritmusra táncolnak Mattise táncosai? Hová vezet Klimt erdei útja? Mi bújik elő Dali óriás tojásából? Csontváry cédrusa egyedül marad-e? Mit néz Leonardo Mona Lisája? Van Gogh cipői merre jártak? A Gyógyító festménymesékkel ilyesmi kérdésekre keressük a választ.

Mire készülődnek Velazquez udvarhölgyei? Milyen ritmusra táncolnak Mattise táncosai? Hová vezet Klimt erdei útja? Mi bújik elő Dali óriás tojásából? Csontváry cédrusa egyedül marad-e? Mit néz Leonardo Mona Lisája? Van Gogh cipői merre jártak? A Gyógyító festménymesékkel ilyesmi kérdésekre keressük a választ.

 

A Festménymesék program a SOTE II .számú Gyermekklinika három onkológiai gyermekosztályán (neuro onkológia, onkológia, hematológia) fekvő 14 év alatti gyerekekkel valósul meg heti rendszerességgel, másfél órás blokkokban. A Festménymesék, az Új Európa Alapítvány, MOL gyermekgyógyító program keretein belül valósul meg, immár második éve.

Klasszikus festőművészek képeit használjuk csoportjaink kiinduló pontjának. Az alkalmakon a képek világába utazunk és a gyermekpszichodráma és a képzőművészetterápia módszerét használjuk. Minden alkalommal beszélünk a kép festőjéről, a korról, amiben született, a gyerekeknek ez azért is fontos, mert a kórházban töltött idő elzárja őket az iskolától, óvodától, lemaradnak tanulmányaikban. A festmények, mint fókuszpont működnek, mesét írunk ihletükből merítve, a mesét jelmezekbe öltözve eljátsszuk, majd lefestjük az átélteket. A kiválasztott technikát, amivel megvalósul a kép, szintén a festmény adja.

festmenymesek2

A Festménymesékben két szál találkozik és fonódik össze, a művészetterápia és a pszichodráma, melyek által a gyerekek saját történeteiket gombolyíthatják. A terápiás folyamatot segíti a két művészetterápiás módszer találkozása. Egyrészről két utat is mutatunk a gyerekeknek és ki- ki megtalálhatja, hogy melyik önkifejezési mód áll hozzá közelebb, másrészről a módszerek támogatják egymást. A kép impulzust ad, ebből kerekedik a mese. A gyerekpszichodráma módszerében fontos a csoport megtartó ereje, a ,,nem vagyok egyedül” érzés támogatása, a fantázia felébresztése, gondolatok találkozása és mindezek önfeledt átélése a játék során. A képzőművészt terápia nonverbális mivolta, egyénileg mélyíti az átélteket, az alkotás közben kifejeződnek és levezetődnek az indulatok és az egész folyamat tárgyiasul. Ami azért is fontos, mert magával viheti a festményt ágyához, mesélhet róla szobatársainak, rokonainak és, mikor rápillant felidéződik a csoportban átélt számára fontos tapasztalat. Sokszor láttuk, hogy a képek a gyerekek ágya fölé kerültek és mesélték, hogy otthon bekeretezték.

A klasszikus festmények, mintegy dimenzió kaput nyitnak a mesék világába, miközben visszavisznek az adott festő korába.
A program közben is sokszor folyik a kezelés. A gyerekek állvánnyal érkeznek, ami a fantáziának és a meséknek köszönhetően sokszor beépül az eljátszott történetbe, mint egy fa vagy sípoló hangja, vagy akár egy csipogó madár.
Júniusban kiállítást szervezünk a gyerekek képeiből.
A programot a Játszóház Alapítvány valósítja meg. Programtartók Soós Dóra (pszichodramatista) és Marton Vera (művészetterapeuta).
KÉPEK: http://piroskakao.blogspot.hu/2012/04/sote-jatszohaz-alapitvany.html

festmenymesek

 

Ez is tetszeni fog