Mire készülődnek Velazquez udvarhölgyei? Milyen ritmusra táncolnak Mattise táncosai? Hová vezet Klimt erdei útja? Mi bújik elő Dali óriás tojásából? Csontváry cédrusa egyedül marad-e? Mit néz Leonardo Mona Lisája? Van Gogh cipői merre jártak? A Gyógyító festménymesékkel ilyesmi kérdésekre keressük a választ.
Mire készülődnek Velazquez udvarhölgyei? Milyen ritmusra táncolnak Mattise táncosai? Hová vezet Klimt erdei útja? Mi bújik elő Dali óriás tojásából? Csontváry cédrusa egyedül marad-e? Mit néz Leonardo Mona Lisája? Van Gogh cipői merre jártak? A Gyógyító festménymesékkel ilyesmi kérdésekre keressük a választ.
A Festménymesék program a SOTE II .számú Gyermekklinika három onkológiai gyermekosztályán (neuro onkológia, onkológia, hematológia) fekvő 14 év alatti gyerekekkel valósul meg heti rendszerességgel, másfél órás blokkokban. A Festménymesék, az Új Európa Alapítvány, MOL gyermekgyógyító program keretein belül valósul meg, immár második éve.
Klasszikus festőművészek képeit használjuk csoportjaink kiinduló pontjának. Az alkalmakon a képek világába utazunk és a gyermekpszichodráma és a képzőművészetterápia módszerét használjuk. Minden alkalommal beszélünk a kép festőjéről, a korról, amiben született, a gyerekeknek ez azért is fontos, mert a kórházban töltött idő elzárja őket az iskolától, óvodától, lemaradnak tanulmányaikban. A festmények, mint fókuszpont működnek, mesét írunk ihletükből merítve, a mesét jelmezekbe öltözve eljátsszuk, majd lefestjük az átélteket. A kiválasztott technikát, amivel megvalósul a kép, szintén a festmény adja.
A Festménymesékben két szál találkozik és fonódik össze, a művészetterápia és a pszichodráma, melyek által a gyerekek saját történeteiket gombolyíthatják. A terápiás folyamatot segíti a két művészetterápiás módszer találkozása. Egyrészről két utat is mutatunk a gyerekeknek és ki- ki megtalálhatja, hogy melyik önkifejezési mód áll hozzá közelebb, másrészről a módszerek támogatják egymást. A kép impulzust ad, ebből kerekedik a mese. A gyerekpszichodráma módszerében fontos a csoport megtartó ereje, a ,,nem vagyok egyedül” érzés támogatása, a fantázia felébresztése, gondolatok találkozása és mindezek önfeledt átélése a játék során. A képzőművészt terápia nonverbális mivolta, egyénileg mélyíti az átélteket, az alkotás közben kifejeződnek és levezetődnek az indulatok és az egész folyamat tárgyiasul. Ami azért is fontos, mert magával viheti a festményt ágyához, mesélhet róla szobatársainak, rokonainak és, mikor rápillant felidéződik a csoportban átélt számára fontos tapasztalat. Sokszor láttuk, hogy a képek a gyerekek ágya fölé kerültek és mesélték, hogy otthon bekeretezték.
A klasszikus festmények, mintegy dimenzió kaput nyitnak a mesék világába, miközben visszavisznek az adott festő korába.
A program közben is sokszor folyik a kezelés. A gyerekek állvánnyal érkeznek, ami a fantáziának és a meséknek köszönhetően sokszor beépül az eljátszott történetbe, mint egy fa vagy sípoló hangja, vagy akár egy csipogó madár.
Júniusban kiállítást szervezünk a gyerekek képeiből.
A programot a Játszóház Alapítvány valósítja meg. Programtartók Soós Dóra (pszichodramatista) és Marton Vera (művészetterapeuta).
KÉPEK: http://piroskakao.blogspot.hu/2012/04/sote-jatszohaz-alapitvany.html