Kezdőlap Ajánló Hogyan alakítsuk ki a képernyőidő szabályait?

Hogyan alakítsuk ki a képernyőidő szabályait?

Pöttyöslabda

A telefonok, tévék, tabletek szinte mindenhol jelen vannak, és a gyerekek számára is vonzóak és szórakoztató kikapcsolódást kínálnak. Azonban a túl sok képernyőidő és a nem megfelelő minőségű programok negatív hatással lehetnek a gyerekek egészségére, fejlődésére és tanulására. Hogyan alakítsuk ki a képernyőidő szabályait kisgyerekeknél? Íme, néhány tipp a szülőknek.

Korosztályonként eltérő szabályok

Egyes szakmai ajánlások szerint 18 hónapos kor alatt csak indokolt esetben kerüljön képernyő elé egy gyerek, például azért, mert a távolság miatt csak videó chaten láthatja a nagyszüleit. Ezután fokozatosan be lehet vezetni a gyerekeket az online világba, de érdemes együtt tölteni ezt velük. 2 és 5 éves kor között legfeljebb napi egy óra javasolt, amit szintén együtt töltsünk el, így biztosan megfelelő tartalmat néz a gyerek. 6 éves kor felett nincs konkrét ajánlás, a szülőknek kell  következetes határokat meghúzni és ügyelni arra, hogy a képernyőidő ne helyettesítse a tanulást, az alvást és a fizikai aktivitást.

Mutassunk példát

Állapítsunk meg egyértelmű és észszerű szabályokat a képernyőidőre. Amiről ne feledkezzünk meg a szabályalkotás közben, hogy a példamutatás tud a legerősebb lenni, így magunkra is értelmezzük azokat. Például határozzuk meg, hogy milyen időszakokban lehet leülni a telefon, tv elé, és milyen napokon és órában nem. Tegyük képernyőmentessé az étkezéseket és a családi programokat. Mi se kapjuk elő az iPhone 12 vagy iPhone 13 készülékünket vagy bármilyen más eszközünket, miközben a gyerekektől elvárjuk, hogy telefon és tablet nélkül üljék végig a vacsorát. Állítsunk be napi vagy heti képernyőidő limitet, és például ne legyen képernyőhasználat egy órával lefekvés előtt.

Válasszunk minőségi tartalmakat

Nem mindegy, hogy milyen programokat, játékokat és alkalmazásokat használnak a gyerekek. Keressünk olyanokat, amelyek oktató jellegűek, interaktívak, és támogatják a gyerekek szociális fejlődését. Nézzük meg előre a tartalmakat, mielőtt a gyerekeknek engedélyezzük őket, vagy még jobb, nézzük meg velük együtt. Beszélgessünk a látottakról, és magyarázzuk el a reklámokat és a kereskedelmi üzeneteket. Kerüljük a gyors tempójú és erőszakos programokat, amelyeket a kis gyerekek nehezen értenek meg, és zavaróak lehetnek számukra.

Biztosítsunk alternatívákat

A képernyőidő ne legyen az egyetlen szórakozási lehetőség a gyerekek számára. Bátorítsuk őket arra, hogy játsszanak szabadon, kreatívan, és vegyenek részt családi és baráti tevékenységekben. Adjunk nekik olyan játékokat és eszközöket, amelyek segítik a képzelőerejüket, a problémamegoldó képességüket és a fizikai ügyességüket. Olvassunk nekik könyveket, meséljünk nekik történeteket, és énekeljünk velük dalokat. Töltsünk minőségi időt velük, és mutassunk példát a képernyőhasználat mérséklésével.

Ez is tetszeni fog