Az Alfáktól Omegáig – Gyermeknevelésről közérthetően című, második alkalommal megrendezett balatonfüredi konferencia és családi nap a szakértők, a kormányzat szereplői, pedagógusok, szülők és gyermekek számára is izgalmas pillanatokat tartogatott.
A rendezvényt a digitális technológia iskolai terjesztésével és a digitális oktatás szereplőinek támogatásával foglalkozó EduTech Hungary alapította azért, hogy segítsen a szülőknek és a szakembereknek eligazodni az alfa generációt érintő nevelési kérdésekben, elsősorban a gyermekek digitális jólléte és az online – offline egyensúly, a tudatos nevelés kérdésében, izgalmas programokkal és újító formátumokkal.
Indokolt volt az okostelefon-korlátozás rendelet
A korlátozás indokoltságát a rendezvényen az érintettek visszajelzései és az ágazatirányítás által felvett mérés eredményei (amelyet Dr. Maruzsa Zoltán államtitkár ismertetett) is ezt támasztják alá. A Minisztérium által szervezett, anonim felmérésen a korlátozás fenntartását az igazgatók 89%-a támogatta, mindössze 10% ellenezte.
A rendezvényen egy mediált fókuszcsoportos értekezés (meetup) során iskolaigazgatók, pedagógusok, szülők, szakemberek mondták el, hogy a kezdeti félelmek nagy része alaptalannak bizonyult. Kiemelték a társas kapcsolatok fejlődését, az offline közös játékokat (társasjáték, sportolását), valamint az online bullying csökkenését.
Fontos ugyanakkor fejleszteni az iskola, a szülő és a gyermek közötti együttműködést ezen a területen, fejleszteni a digitális tudatosságot, és törekedni a tudatosan használt, digitális eszközökkel támogatott oktatási gyakorlatokra (elsősorban az iskolai laptopokkal, megfelelő eszköz- internet-hozzáférés és szakemberek és módszertan biztosításával).
Megmérettettek a társadalmi innovációk – elindult egy új, társadalmi tőkebefektető formátum, a Ped-Pitch
Mi a közös egy népmesében, egy kartonpapírból készült robotban és egy gyerekek által a melanómáról készített információs kampányban? Az innovatív oktatási módszerek iskolai, tanórai keretek között segítik az alfa generáció kibontakozását, későbbi sikerességét. Számos ilyen és ehhez hasonló oktatási innováció fejlődik Magyarországon; az oktatásirányítás, a “társadalmi tőkebefektetők” pedig keresik azokat az alulról jövő kezdeményezéseket, amelyek mellé állhatnak.
A rendezvényen öt pitchelő mutatta be a zsűri hat tagjának – Dr. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárnak (Belügyminisztérium), Sipos Imre tartalomfejlesztési és tankönyvkiadási elnökhelyettesnek (Oktatási Hivatal), Péterffy Balázs szakmai elnökhelyettesnek (Klebelsberg Központ), Kutni Mátyás edukációs igazgatónak (Nemzeti Innovációs Ügynökség), dr. Somogyi Ákos gyermekvédelmi főosztályvezetőnek (Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság) és Dr. Bihari Péter oktatási rektorhelyettesnek (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem) képviselőjének) a saját ötletét, termékét, jó gyakorlatát, megtalálva a kapcsolódásokat, együttműködési lehetőségeket. Az EduTech Hungary mentorálásával a szakmai zsűri lehetőséget biztosít többek között ezeknek a termékeknek és szolgáltatásoknak a továbbfejlesztésére, nagyobb közönség előtt való megismertetésére. A sikeres formátum a közeljövőben több más rendezvényen is bemutatkozik majd.
Visszavenni az irányítást – fókuszban az online – offline egyensúly
A digitális eszközhasználat nem csupán technológiai vagy oktatási, hanem egyre inkább közegészségügyi – mentálhigiénés kérdéssé is válik. Az alfa generáció jelentős részét érinti az online térrel való kiegyensúlyozatlan kapcsolat, amely a magányosság, rejtett függőségek és pszichés terhek növekedésében is tetten érhető, ezekkel kapcsolatban részletesen a hamarosan megjelenő nagymintás ifjúságkutatás szolgáltat majd információt. Nagy-Vargha Zsófia ifjúságért felelős helyettes államtitkár előadása alapján világossá vált: a digitális gyermekjóllét előmozdítása nem halasztható feladat, hanem közös társadalmi felelősség.
Az alfa generáció digitális jólléte csak valamennyi érdekelt fél összefogásával, az edukáció, a digitális tudatosítás széles körben elérhetővé tételével valósulhat meg. Ezt emelte ki az EduTech Hungary által működtetett EdTech Koalíció digitális gyermekjólléti munkacsoportjának készülő háttéranyagát és javaslatcsomagját bemutatva Timár Borbála, digitális gyermekvédelmi szakértő.
Az alfa generáció nevelésének legfontosabb kihívása a jövőre való felkészítés – a kétnapos programot ez a téma fűzte össze – a digitalizáció kihívásai, a vállalkozói kompetencia-fejlesztés, az oktatás innovációi és a családi nap offline élményprogramjai mind ezt a célt szolgálták.