Együtt főzni a gyerkőccel lényegesen lelassítja a folyamatot, és amikor amúgy is alig van időd összedobni a vacsorát, a legkevésbé arra vágysz, hogy még tovább tartson. Mégis, próbálj időről időre alkalmat teremteni arra, hogy közösen készítsétek el az ételt. Remek közös pillanatokat szerez és fontos dolgokat tanítasz meg neki.
A közös főzés nagy öröm a legtöbb gyerkőcnek, mert azt jelenti, hogy segít neked, hogy valami olyat csinál, amit te szoktál. Közben pedig fontos alapismeretekre tesz szert, sőt, a matematikai logika fejlődését is segíti. Amikor a gyermekemmel együtt készítjük elő a hozzávalókat, csillogó szemmel nézi, hogyan gyűlik a lemérnivaló. Megismeri a liszt állagát, megtanulja, mi az, hogy egy teáskanálnyival mérünk ki.
Miután lemértük a szükséges mennyiséget, ő öntheti át a lábasba. Nagyon fontos feladat, kérdezd csak meg tőle. Ha elmérek valamit, egyszerű matematikai műveletekkel korrigáljuk a hibámat: az iskolában is szemléltető példákkal kezdik tanulni az összeadást és a kivonást, és mi ez, ha nem egy tökéletes szemléltető példa.
Csalódott lesz, ha nem adok neki elég felelősségteljes feladatokat, ezért mindig van olyan rész, ami az ő dolga. Egyébként pedig beszélgetünk főzés közben. Nézi a kis sámlijáról, mit csinálok, és közben elmeséli a napi élményeit, mi volt az óvodában. Nagyon jó beszélgetések alakulnak ki ilyenkor.
Közben pedig igen hasznos dolgokat tanul meg: kritikai gondolkodást, kreativitást és együttműködést. A kedvence az, ha sütit sütünk. Egyszer alakítottunk a recepten, mert nagyobb süteményeket szerettünk volna, és arányosan megnöveltük az adagokat. Így viszont jobban megkelt, mint gondoltuk, és sok kicsi falat helyett egy darab nagy süteményünk lett.
Mikor kivettük a sütőből, egészen csalódott volt az arca. Igyekeztem neki elmagyarázni, hogy semmi baj, most már tudjuk, hogy legközelebb messzebb kell tenni egymástól a süteményeket. Nekem egyszerű volt a következtetés, de neki nem. Ha azonban ilyen nagyon hétköznapi, gyakorlati helyzetekbe is bevonod a gyermeked, segítesz neki, hogy tudjon megfelelő következtetéseket levonni és tanulni a hibáiból.
Nyilván nem cél, hogy tíz évesen már ő főzze a három fogásos vacsorát, nem erről van szó. A közös főzések azonban segítenek őt közelhozni az ételkészítés alapjaihoz, látja, hogy mennyi időbe telik, amíg egy-egy vacsora elkészül, megtanulja értékelni a főzésbe belefektetett energiát. Később pedig, amikor önmagáról gondoskodik majd, talán nagyobb kedvvel áll be a konyhába összeütni valamit, mint hogy rendeljen egy kész ételt.
Ahogy egy korábbi cikkben már írtunk róla, hogy milyen nagy arányban jellemző mostanában, hogy anyukák mindent megcsinálnak a gyerkőc helyett, ugyanez igaz a praktikus tudás átadásának hiányára is. Azt gondoljuk, akkor lesz boldog gyerekkora, ha mindig szabadon játszhat, holott a gyerekek kifejezetten szeretnek részt venni felnőttes tevékenységeinkben, és hasznos is számukra.
Forrás: ScaryMommy