Az iskola rajz-, ének- és testnevelés óra nem csak arra szolgál, hogy a gyerek az adott tárgyakhoz kapcsolódó alapvető ismeretek elsajátítsa. Arról is szól, hogy legyen lehetősége szabadabban eltölteni egy-egy 45 percet a matekfeladatok között – ami a mentális egészsége szempontjából is fontos.
Ha nincs lehetősége levezetni a feszültséget – ami igenis összegyűlik egy kicsi gyerekben is -, stressz, depresszió, vagy mentális zavarok alakulhatnak ki a gyerekekben.
Sokkal kiegyensúlyozottabb felnőtt lesz az a gyerek, akiben nagyobb az önkontroll, maga meg tudja oldani a problémáit, kialakíthatja a saját érdeklődését irányítás vagy felügyelet nélkül. És hol szerzi meg ezeket a képességeket? A szabadidő során, amit a többi gyerekkel tölt el.
Ha megvonjuk egy gyerektől, hogy szabadon játsszon, direkt felnőtt felügyelet nélkül, akkor megvonjuk tőle a lehetőséget, hogy bármilyen kontrollt gyakoroljon a saját élete fölött. Azt gondolhatjuk, hogy megvédjük, de valójában megvonjuk tőle az élvezetet, elvesszük tőle annak lehetőségét, hogy felfedezzen.
Miközben egyre gyakoribb, hogy a gyerek háromféle különórára jár, észre sem vesszük, hogy egyre több időt tölt olyan helyzetekben, ahol megmondják neki, hogy mit kell csinálnia. Ahol irányított tevékenységet végez, ahelyett, hogy szabadon játszana.
Még ha ez játékos különóra is, a gyerek úgy érzi, hogy elvárásoknak kell megfelelnie, és figyelnie kell. Ezek stresszt termelnek, amit viszont nincs lehetsőége levezetni, mert alig jut ideje a játékra.
Ezért kiemelten fontos odafigyelni, hogy a gyerek mind otthon, mind az iskolában elég szabadidővel rendelkezzen. Az iskolában nem csak kikapcsolódni tud ilyenkor, de olyan alapvető készségeket tanul meg, mint a kommunikáció különböző társas helyzetekben, az ellentétek kezelése, az együttműködés, a megosztás, és persze az önkontroll. Ezekre egész életében szüksége lesz.
Forrás: ScaryMommy