Kis gyermekek anyanyelvi fejlődése nemcsak a gyermek kommunikációjáért felelős. Befolyásolja személyiségfejlődését, az alapvető tanulási készségek kialakulását, az írás – olvasás elsajátításának alapjait, a világ megismerésének, a kapott információk rendszerbe állításának folyamatát.
Az anyanyelvi fejlődés elsősorban a gyermekek beszédészlelésétől (beszédpercepciójától) függ, ami sajnos a mai környezeti tényezők hatására egyre „sérülékenyebb”. A percepciós zavar, vagy a nehezített beszédészlelés tünetei az iskolás korra nagyon hasonlatosak a diszlexia, diszgráfia, hiperaktivitás, figyelemzavar tünetcsoportjához, azonban a háttérben más okok húzódnak meg, így a probléma diagnosztizálása és a gyengébb részképesség területek fejlesztése is más jellegű, mint a fent említett esetekben.
Kis gyermekek anyanyelvi fejlődése nemcsak a gyermek kommunikációjáért felelős. Befolyásolja személyiségfejlődését, az alapvető tanulási készségek kialakulását, az írás – olvasás elsajátításának alapjait, a világ megismerésének, a kapott információk rendszerbe állításának folyamatát.
Az anyanyelvi fejlődés elsősorban a gyermekek beszédészlelésétől (beszédpercepciójától) függ, ami sajnos a mai környezeti tényezők hatására egyre „sérülékenyebb”. A percepciós zavar, vagy a nehezített beszédészlelés tünetei az iskolás korra nagyon hasonlatosak a diszlexia, diszgráfia, hiperaktivitás, figyelemzavar tünetcsoportjához, azonban a háttérben más okok húzódnak meg, így a probléma diagnosztizálása és a gyengébb részképesség területek fejlesztése is más jellegű, mint a fent említett esetekben. Beszédpercepciós problémával küzdő gyermekek általában kiemelkedő intellektusúak, és nagyon jól kompenzálják nyelvi problémáikat. A gyermek tünet együttese, a szűkebb – és tágabb környezete, valamint az eddigi élettörténete fontos alapjai a pedagógiai diagnózisnak.
A gyermekekre jellemző, hogy egyes területeken akár kimagasló készségeket, teljesítményt is mutatnak, viszont más területen gyengébben muzsikálnak. Hamar elfáradnak, vagy látszólag hihetetlen sok ingerre van szükségük, hogy kiegyensúlyozottak legyenek. Nehezen alszanak el, és fáradtan ébrednek. Sokuknak mélyen ülő karikáik vannak, hunyorognak, vagy merev az arckifejezésük. Lobbanékonyak, agresszíven reagálnak szituációkra, vagy a konfliktus helyzetekből kimenekülnek. Kortárs kapcsolataik nehezen alakulnak, támogatást igényelnek az ismerkedésben, a számukra új helyzetekben nehezebben oldódnak. Hétköznapi kommunikációban, biztonságos környezetben beszédesek. A számukra jelentéstartalom nélküli szavakat hibásan mondják, sokszor saját „szósalátáik” vannak (pl.: praprkika – paprika, helkikoffer – helikopter), szavak toldalékolása nehezebb számukra, gondolataikat egyszerű mondatokban fogalmazzák meg, vagy csak igen – nem válaszokat adnak. Kisgyermek korban később indult meg a beszédfejlődés, vagy lassabban fejlődött. Egészségügyi szempontból legtöbben sokszor küzdenek felsőléguti megbetegedéssel, asztmásak, ételallergiájuk van, has – és fejfájósak, középfülgyulladás többször is előfordult már náluk.
A beszédészlelés zavara járulékos tünetként hordoz szövegértési problémát, nehezebben alakul ki a logikus gondolkodás, gyengébb az auditív memória, nagy – és a finommozgások sutábbak, magatartási – és viselkedési problémák jelentkeznek.
A beszédészlelési zavar korai felismerésével a tünetek enyhíthetőek, a tanulási gát feloldódik. A gyermek személyiségfejlődése során a pozitív énkép erősödésével harmonikus, kiegyensúlyozott egyéniség kialakulása várható. Az egyéni fejlesztési terv és az egyéni tanulási stratégia kialakítása mentén sikeres iskolai éveket biztosíthatunk gyermekünknek.
Milyen problémák/tünetek esetén ajánljuk a GOH, GMP vizsgálatot?
Ha adott életkori szakaszban egy – egy területen belül legalább kettő tünet jellemző a gyermekre, és ha az életkori oszlopot végig nézve 6 tünet tartósan 4 – 8 hete rendszeres előfordulással (pl. éjszakai bepisilés heti háromszor) jelentkezik.
|
2-4 év |
5 – 6 év |
7 év felett |
pedagógiai/ tanulási problémákra utaló tünetek |
Látványosan kerül bizonyos játéktevékenységet (labdázás, ugrálás, legozás, puzzle, kreatívkodás…) Nem alakul ki az együttjátszás Nehéz csoportos tevékenységre motiválni Életkori szintnek megfelelő fókuszált figyelem nem váltható ki Mesét, csak képekkel illusztráltan szeret hallgatni Egyensúlyérzéke gyenge Testsémája kialakulatlan Beszédhiba, pöszeség |
Csoportos foglalkozásokon nem szívesen vesz részt Auditív memóriája gyengébb Grafomotorika gyenge Nagy – és finommozgások összerendezetlenek Magatartási problémái vannak Gyengébb koncentráció, memória, fókuszált figyelem Iránytévesztések jellemzik Lateralitás, oldaliság még kialakulóban Beszédhiba (pl. az r betű nem pörög be) Hangokat konzekvensen felcseréli |
Magatartási problémái vannak Iskolai alulteljesítés jellemzi Tanulási nehézséggel küzd Anyanyelvi nehézség, zavar esetén Beszédhiba (hadarás, szóvégek elharapása…) Gyengébb koncentráció, memória, fókuszált figyelem Lassú és hibás feladatvégzés Demotiváltság a tanulás terén Téri orientáció
|
orvosi tünetek |
Elhúzódó hurutos megbetegedések Fülgyulladás Allergia, asztma Gyakori hasfájás, hasmenés Megnagyobbodott mandulák Száraz váladék az orrban
|
Elhúzódó hurutos megbetegedés Fülgyulladás, fülzúgás Allergia, asztma Gyakori hasfájás, hasmenés Szédülés Száraz váladék az orrban
|
Elhúzódó hurutos megbetegedés Fülgyulladás, fülzúgás Allergia, asztma Gyakori hasfájás, hasmenés Fejfájás, hányinger Száraz váladék az orrban Vérszegénység Rövidlátás gyengesége
|
|
2-4 év |
5 – 6 év |
7 év felett |
pszichés tünetek |
Szeret egymaga játszani Kortárs kapcsolatai gyengék Nem konfrontálódik, Konfliktusait erőszakkal rendezi Rossz alvó Rágja a körmét, csavargatja a haját Éjszakai bepisilés időszakosan, vagy rendszeresen jellemzi |
Konfliktusokkal terhelt kortárskapcsolatai vannak Negatív megjegyzései vannak Szorongó, csendes, gyakran sírva fakad, vagy dühkitörése lesz Rossz alvó Negatív énképe van
|
Rossz alvó Tik, vagy egyéb kényszeres tevékenységek megfigyelhetőek (pl. körömrágás, bőrcsipkedés…) Ingerlékenység Negatív énképe van Nincs hobbija, érdeklődési területe szűk
|
Szülők által megfigyelt egyéb tünetek
• A megszokott környezetében érzi biztonságban magát, nehezen oldódik.
• Nem szeret egyedül feladatot megoldani, idegenekkel beszélni. „Félős”
• Túlpörög mindent, igazi „Duracell nyuszi”.
• Nehezen alszik el, éjszaka éber, gyakran odabújik a szülőkhöz, alvókája van.
• Éjszakai bepisilés, körömrágás jellemzi.
• Nyugtalanul alszik.
• Nehezen és /vagy fáradtan ébred.
• Ingerlékeny, hirtelen hangulatingadozásai vannak.
• Egykedvű, a hangját is alig hallani.
• Nem beszél az oviról, iskoláról.
• Nem szeret az oviban, iskolában lenni.
• „Nem szeret társasozni, nem tud veszíteni.”
• „Nem szereti a tömeget, a hangos zenét, vagy az éles hangokat.”
• Szelektív hallása van.
• Úgy horkol, mint a gőzgép.
• Kis lusta. Szinte mindent később kezdett el csinálni, mint a többiek.
• Nem találja a szavakat, néha felcseréli őket.
• Rituáléihoz görcsösen ragaszkodik.
• Képzeletbeli barátai vannak.
Szabó Mónika gyógypedagógus – pszichopedagógus, a Szamóca Pedagógiai Diagnosztikai Központ vezetője
2014. március