Lassan véget ér a nyári szünet és kezdődik az iskola. Sokan nagyon várják, de legalább ennyien vannak tele kétésgekkel is, az iskolai módszertan, tanulási környezet hatékonyságát illetően. A baráti társaságunkban egyre többen, köztük mi is, vagyunk olyanok, akik új, innovatív tanulási módszerek után kutatnak, mert úgy gondolják, hogy a jelenlegi iskolai oktatási gyakorlatban nem, vagy csak kevéssé tudja gyermekük elsajátítani az élethez szükséges és hasznos készségeket és képességeket. A keresgélés közben, tavaly tavasszal akadtam rá az English School-ra, és mivel mindkét lányom imádja, és én is maximálisan azonosulni tudok a suli szellemiségével, gondoltam megosztom veletek a tapasztalataimat.
Mi kell hozzá, hogy a gyermekem kiegyensúlyozott, magabiztos felnőtté váljon?
Az iskolai nevelés egyik legfontosabb célja lenne, hogy egy befogadó, elfogadó környezetben a ’Gondolkodás, Önkifejezés, Visszacsatolás, Fejlődés’ folyamatára, technikáira megtanítsa gyermekeinket.
Amennyire egyszerűen hangzik, annál bonyolultabban megvalósítható ez egy olyan iskolai környezetben, ahol a tanulási folyamatokat az estetek többségében, a gyerkek részéről a passziv befogadás jellemzi ezért a gondolkodás, illetve az önkifejezés, visszacsatolás kimarad a folyamatból, helyette a száraz tények, illetve adatok, szabályok megtanulása marad az egyetlen cél. Ez szerintem soha nem vezet célra, de különösen rossz megközelítés a nyelvtanulás szempontjából.
Éppen ezért szülőként (és nyelvtanárként is) nagyon boldog voltam amikor rátaláltam az English Schoolra, ahol a fenti módszertől teljesen eltérően közelítik meg a nyelvoktatást.
Az alábbi 4 pontban azt olvashatjátok, szerintem és más szülőtársak szerint is, miben más az ESB, mint a többi suli:
1 Aktív részvétel, képzett, angol anyanyelvű oktatókkal, nemzetközi ‘terepen’
Az iskola filozófiája, hogy a gyermekek aktívan tanulnak: beszélnek, kommunikálnak, gondolkodnak, kérdeznek. Mindezt anyanyelvi környezetben teszik, hiszen az anyanyelvi tanárokkal, illetve a külföldi csoporttársakkal csak angolul lehet kommunikálni. Így a gyerekek természetes módon használják az angolt, mint közös kommunikációs csatornát.
2 Modern technológia és tanulás kéz a kézben
Ma már kikerülhetetlen a digitalis világ, hiszen a gyerekeink ebbe születtek bele és mondhatjuk, hogy ezen (is) nőnek fel. Miért pont a tanulási folyamatból kellene épp ezért kizárni? Helyette inkább érdemes megtalálni, hogyan hasznosítható a tanteremben, illeszthető be a nyelvtanulás folyamatába. Az English Schoolnál iPadeket és laptopokat használnak szinte minden órán, a tanulók digitalis házi feladatot kapnak, illetve interaktív könyveket olvashatnak az online könyvtárban. Ettől a feladatok izgalmasak és frissek a gyerekek számára, és tapasztalatból mondom, hogy úgy érzik részesei annak amit tanulnak.
3 Érdekes témák, inspiráló környezet, egyszerűen más, mint máshol
Frontális óravezetés egyáltalán nincs az ESB-ben, a magolással szemben az elemző gondolkodásra, csapatmunkára és együttműködésre bátorítják a tanulókat. Minden egyes lecke egy érdekes témakörről szól, a nyelvtant pedig kontextusban tanulják a gyerekek. A témakörök más tantárgyakat is érintenek, így például a történelmet, irodalmat, művészettörténetet, vagy akár környezetismeretet.
4 Közösség
Aktív tudással, bátran kommunikáló, a világra és a környezetre nyitott gyerekek között lenni nagyszerű élmény. Az ESB-ben hangsúlyt helyeznek arra is, hogy közösséget építsenek, ezért havonta vannak iskolán kívüli programok, ahová áltatában az egész családot várják. Mi voltunk néhány rendezvényen, mint például a Családi nap, és a gyerekeim teljesen odáig voltak a vicces, izgalmas feladatoktól.
Érdemes követni őket a Facebookon is, ahol regeteg fotót és videót tesznek fel az órákról, hogy bepillantást nyerjetek ti is a hangulatba, abba, hogy mennyire más, mennyire élvezetes a gyerekek számára. Végül csak még egy apró személyes megjegyzés: mindkét lányom imád ide játni és sose hagyna ki egy foglalkozást se. És ha ez lehet még fokozni, mindketten meg mernek szólalni angolul 2 trimeszter után. Kell ennél több?