Kezdőlap KedvencekKamasz Zsebpénz, de okosan – hogyan tanítsuk meg a gyerekeinket bánni a pénzzel?

Zsebpénz, de okosan – hogyan tanítsuk meg a gyerekeinket bánni a pénzzel?

Spuriga Dóra

Zsebpénzt adni nem csak pénzkérdés. Sőt, elsősorban nem az. Inkább egy különleges eszköz arra, hogy megtanítsuk gyerekeinknek: a pénz nem magától jön, nem csak „van”, hanem felelősséggel, tudással és önkontrollal lehet jól bánni vele. De mikor érdemes elkezdeni? Mennyit adjunk? Készpénzt vagy inkább Revolut-kártyát? És hogyan lehet mindezt úgy csinálni, hogy ne nyomás, hanem tanulás legyen belőle? Hoztuk a válaszokat – anyáknak, magyar szemmel, szívvel-lélekkel.

Mikor kezdjük el a zsebpénzt?

A legtöbb szakértő egyetért abban, hogy a zsebpénz bevezetésének ideje nagyjából 6–8 éves kor között jön el. Ez az az időszak, amikor a gyerek már tud számolni, képes különbséget tenni szükséglet és vágy között, és elkezdi érzékelni, hogy a pénz nem végtelen forrás.

A korai években (3–6 év) perselyezés formájában ismerkedhet a pénzzel, például gyűjthet matricára vagy apró játékra. Ebben a korban még nem érdemes heti zsebpénzt adni, de a „ha segítesz, kapsz egy matricát, és ha van öt, mehetünk boltba” típusú gondolkodás megalapozhatja a későbbi pénzügyi tudatosságot.

Készpénz vagy Revolut?

Kisiskolás korban érdemes készpénzzel kezdeni. A pénz fizikailag megfogható, látható, számolható – ez segít abban, hogy a gyerek megtanulja: ha elköltötte, akkor nincs több. Ez az élmény digitális formában kevésbé erőteljes, hiszen a „pénz” ott csak egy szám az appban.

10–12 éves kor körül azonban érdemes bevezetni a digitális pénzhasználatot is, például a Revolut <18 szolgáltatással, amelyhez szülői felügyelet is tartozik. A kártyás fizetés és az appos költéskövetés segíti a modern pénzügyi készségek elsajátítását. Magyarországon a Revolut Junior (ma már Revolut <18) teljesen legális, szülői kártyaszámlához csatlakozik, és a szülő határozza meg, hogy mikor, mennyit, mire költhet a gyerek. Nekünk ilyen van a gyerekeinknek, teljesen bevált. Különböző kihívásokat, pénzkeresési lehetőségeket is be tudsz neki állítani rajta szülőként.

Mekkora legyen az összeg, és milyen időközönként?

Az összeg függ a gyerek életkorától, érettségétől, és attól, hogy mit várunk el tőle abból a pénzből. Íme egy irányadó táblázat a magyar viszonyokhoz igazítva:

Kor Javasolt összeg Gyakoriság Megjegyzés
6–8 év 500–1 000 Ft Heti Kis dolgokra, pl. matrica, nyalóka
9–11 év 1 000–2 000 Ft Heti Tanuljon tervezni, spórolni
12–14 év 2 000–3 000 Ft Heti Már lehet kisebb célra félretenni
15 év felett 5 000–10 000 Ft Heti Kisebb önállóság, akár mobilfeltöltés is ebből menjen

Fontos: a zsebpénz nem jutalom és nem büntetés eszköze. Legyen rendszeres, kiszámítható – így tanulhatja meg a gyerek, hogyan osztja be és tervezi meg a költéseit.

Hogyan tanul meg bánni vele?

A legfontosabb: ne csak adj pénzt, hanem beszélgess róla vele. Kérdezd meg:

  • Mire gyűjtesz?
  • Melyik boltban vennéd meg?
  • Megéri ez az ár?
  • Szerinted mitől drága valami?

Tanítsd meg három kategóriában gondolkodni: költs – spórolj – adakozz. Három kis persely, vagy három Revolut-alcél is segíthet ebben. Ez nem csak pénzügyi, hanem érzelmi és társadalmi nevelés is egyben.

És ami talán a legfontosabb: a példád a leghatásosabb tanítás. Ha te magad nyíltan, tudatosan, tervezetten bánsz a pénzzel, azt látja, hallja, tanulja.

Az is fontos, hogy 16 éves kortól a gyerek dolgozhat diákmunkásként bármely iskolaszövetkezeten keresztül, itt már a zsebpénz inkább csak egy kiegészítés kell hogy legyen a saját munkabére mellett. Ebben a korban érdemes vele költségkövető app-ot letölteni a telefonjára, így tudja követni, hogy mire megy el a pénze, érdemes vele arról is elbeszélgetni, hogy tudja beosztani a fizetését.

Mikor és hogyan vizsgáljuk felül?

Évente legalább egyszer (például iskolakezdéskor) beszélgessetek róla:

  • Elég a mostani zsebpénz?
  • Mire költöttél belőle idén?
  • Szeretnél valamit másképp?

Ne automatikusan emelj az összegen – beszélgess inkább arról, hogy miért kér többet, és mire használná.

Mit kerüljünk el?

  • Ne legyen zsarolási eszköz! („Ha nem írod meg a leckét, nem kapsz pénzt.”) A zsebpénz nem fegyelmezésre való.
  • Ne adj mindig extra pénzt! Ha a zsebpénz elfogyott, jöhet a tanulás: legközelebb jobban kell beosztani.
  • Ne legyen túl nagy összeg! Ha nem tanul meg nemet mondani saját vágyaira, felnőttként is nehezére esik majd.

Zárás – a pénzügyi nevelés nem a pénzről szól

A zsebpénz nem csak arról szól, hogy a gyerek vehessen magának egy fagyit. Hanem arról, hogy megtanuljon dönteni, tervezni, önállóan gondolkodni – és idővel felelősséget vállalni a saját életéért. Ez pedig minden anyai szívnek a legfontosabb cél.

Add neki ezt az eszközt. Adj zsebpénzt – de még inkább: adj tudást, időt, odafigyelést.

Ez is tetszeni fog