Nem is olyan régen profi termékfotókat profi fotósokkal készíttethettünk, komoly árakon. Szerencsére a technika fejlődésének köszönhetően ma már vannak olyan okostelefonok, amelyekkel szinte hasonló, olykor akár jobb minőségű képet is készíthetünk termékünkről, mint a drága gépekkel. A technikai tudást pedig a képszerkesztő appok és programok helyettesíthetik. Természetesen a fotózás egy külön szakma, de kezdőként bőven megteszi, ha a telefonodat használod erre a célra.
A képek hatalma
A képet 60000-szer gyorsabban dolgozzuk fel, mint a szöveget. Az információk 90%-a kép formájában érkezik az agyunkba. A vásárlók 93%-a elengedhetetlennek nevezi a kiváló minőségű termékfotókat a vásárlás folyamán. Ezek olyan számok és arányok, amelyeket lehetetlen nem figyelembe venni, ha sikeresen szeretnénk értékesíteni a termékünket. Ráadásul a termékfotó az egyetlen „konkrétum”, amit a vevőd látni fog, fontos tehát, hogy jól nézzen ki. A fotó nem csak egy termékfotó: téged is képvisel. Brandet épít, bizalmat ébreszt, érzelmi kötődést hoz létre, feltámasztja a termék iránti vágyat, és vásárlásra ösztönöz. Érdemes tehát időt és energiát fordítani rá.
Mielőtt elkezdenéd
Biztosan nagyon izgatottan várod, hogy elkészítsd ez első képedet, de van néhány dolog, amire érdemes odafigyelni:
- Ellenőrizd, hogy tiszta-e a lencse. Ha nem az, a fotód is homályos lesz. Ha karcos – nos, akkor lehet, hogy jobb lesz egy új mobilt beszerezni!
- Kapcsold ki a vakut! A vaku szuper, ha gyengén megvilágított térben kell fotóznod, de mivel nem szellemet akarunk fényképezni, jobb, ha el is felejted, hogy egyáltalán létezik!
- Ismerd meg a telefonod fotóbeállításait és fotózási módjait! Jó ötlet lehet például bekapcsolni a HDR-t (High Dynamic Range) – a fotó világos és sötét részei is részletgazdagabbak, élettel telibbek lesznek.
- Válassz egy jó helyszínt! Írtunk már róla, hogy nem elegendő csupán a termékről készült fotó, szuper, ha használat közben is láthatják a vásárlók a terméket. A fehér hátteres képhez viszont szükség lehet 1-2 trükkre – fehér papírra, vagy valamilyen fehér alátétre, és szintén világos háttérre. Még jobb, ha beruházol egy mini fotóstúdióra, amit akár már 5000 Ft-ért is megtalálhatsz a webshopokban. A Pöttyöslabda oldalon mi nagyon szeretjük a fehér háttérrel készült fotókat, mert finom, letisztult hatást keltenek, és követőink (akik elsősorban tudatos, markáns véleménnyel rendelkező szülők) kedvelik ezeket a tulajdonságokat, és az ezekkel a tulajdonságokkal rendelkező termékeket is.
- Fontos a jó világítás! Jó, ha van fotóstúdiót, de annak hiányában a természetes fény is megteszi. Utóbbinál figyelembe kell venni a fény irányát, és a tónusát is. Melegebb időben a végeredmény is melegebb hatású fotó lesz, ahogy hidegben a fotó is ridegebbé válik kicsit.
- Figyelj az intenzitásra is! Ha a terméked és az árnyéka között nagy a kontraszt, akkor valószínűleg nagy a fény intenzitása. Borús időben nem képződik árnyék. Próbáld megtalálni a kettő közti átmenetet!
Ha úgy érzed mindenre felkészültél, akkor kezdődhet a fotózás! Kapd elő a mobilodat, és indulhat is a munka!
A több az több
Itt nincs olyan, hogy a kevesebb több. Több szögből, több intenzitású és irányú világítással fotózz a lehető legtöbbet. Utána könnyebb lesz kiválasztani a megfelelő fotót, amivel tovább dolgozhatsz majd!
Ne feledkezz meg a telefonod fókuszáról!
Mindig állítsd be a fókuszt, amikor fotózol, viszont felejtsd el a zoomolást! Ha valamit ki akarsz emelni, készíts róla közeli fotót, de ne engedd meg magadnak a rosszabb felbontású, pixeles zoom-fotókat.
Ne mozgasd a kamerát!
Hogy miért? Mert sokkal jobb, ha a tárgyat mozgatod a fotózáskor! Az árnyék így mindig ugyanolyan szögben, ugyanoda fog esni, ami még inkább profi termékfotó hatását fogja kelteni. Játszhatsz így is a szögekkel, ha elforgatod a terméket, vagy ha mozog a modelled. A későbbi szerkesztés folyamán akár ki is vághatsz fontos részeket.
Szerkeszd a fotódat!
Akár ingyenesen elérhető appban (Pl.: Flickr, Snapseed, VSCO, vagy akár Instagtram!), akár online fotószerkesztőn (Pl: Pixlr Editor) vagy Photoshopban szerkeszted a képeidet, számos lehetőség és megoldás vár rád. Filterek, szaturáció, élesség, fényerő – csak néhány dolog, amit érdemes lesz állítgatnod, amíg meg nem találod a számodra és a célközönséged számára is megfelelő tónust, ami aztán végigkíséri majd az összes termékfotódat.
Legyél következetes!
Ahogyan az életben minden területen, a fotózásban is jó, ha következetes maradsz, és ugyanazokkal a beállításokkal, hátterekkel, fényviszonyokkal dolgozol, majd a fotó szerkesztésekor szintén ugyanazokat a szűrőket és beállításokat alkalmazod, így a vásárlóid akár már a fotó alapján képesek lesznek beazonosítani a brandedet!
Ha szívesen olvasnál még arról, hogy milyen a jó termékfotó, hogy hogyan írj igazán ütős termékleírást, vagy hogyan érheted el a célközönségedet a legegyszerűbben, csak kattints, és máris gyarapíthatod ismereteidet!
Ha szeretnéd, hogy termékeid megjelenjenek a Pöttyöslabda oldal piacterén, és hírük eljusson az igazán tudatos és tájékozott szülőkhöz, írj nekünk az info@pottyoslabda.hu e-mail címre, és megbeszéljük a részleteket!