Egy anyuka ritkán mondja azt, hogy „váratlan meghívás, gyors újratervezés? Jöhet!” – de amikor a Volkswagen hív Amszterdamba autótesztelésre, akkor nincs kérdés. Átszerveztem az életet (mint mindig), repülőre pattantam, és megérkeztem egy világba, ahol családi autózás, szabadságvágy és zöld technológia kéz a kézben járnak.
Multivan California, ID. Buzz és a Transporter/Caravelle – ezek voltak a főszereplők. És ha most azt gondolod, „csak buszok”, hát kapaszkodj meg: ezek a buszok életérzést adnak. Anyaként, nőként, vezetőként egyaránt.
Csendesen suhanni – városban, zölden, stresszmentesen
A tesztnap egyik legnagyobb felfedezése a plug-in hibrid, összkerékhajtású Multivan és California volt, amelyek az új eHybrid 4MOTION hajtásláncot kapták meg. Ez az új rendszer nemcsak hatékony, de zseniálisan lett kitalálva:
- Az első tengelyt a benzines és/vagy elektromos motor hajtja,
- A hátsó tengelyt csak elektromos áram viszi,
- Így jön létre a tisztán elektromos összkerékhajtás élménye.
A 95 km-es elektromos hatótáv nemcsak városi használatra elég, hanem egy teljes, gyereklogisztikás napot is le lehet vele hozni. A tesztvezetés alatt úgy suhantunk Amszterdam külvárosi utcáin, mintha lebegtünk volna – teljes csend, nulla kipufogógáz, és az a belső nyugalom, amit csak az tud megadni, ha nem bántjuk közben a környezetet. Csak egy-egy biciklis zavarta meg a nyugalmam, mivel mindenhol ott vannak, nagyon kell rájuk figyelni.
És ami anyaként külön ajándék: a beépített elektromos állóklíma, amely nemcsak nyáron hűt, hanem télen fűt – indulás előtt is. A rendszer az akkuból vagy töltés közbeni hálózati áramról működik, így nem veszi el a hatótávot vezetés közben. Ez nem csak kényelem – ez gondoskodás.
Multivan – a család barátja (és a költözésé is)
A Multivan számomra mindig is „a családi busz” volt – de most új szintre emelték. Ez nem csupán egy autó, ez egy mozgó, alakítható, élhető tér.
Akár 8 személyes kivitel – végre, ahol a barátok is beférnek!
- Kétféle tengelytáv, többféle üléselrendezés
- Sínen mozgatható, forgatható, kivehető ülések
- Akár 4.053 literes raktér, ha csak ketten utaznak
- 1.844–2.171 literes csomagtér 5 utas esetén (normál vagy hosszított kivitelben)
- Panorámatetővel még tágasabb és világosabb
A motorválaszték is gondoskodik róla, hogy mindenki megtalálja a neki valót:
- 110 kW / 150 LE TDI
- 150 kW / 204 LE TSI
- 180 kW / 245 LE plug-in hibrid (eHybrid 4MOTION)
A vezetés? Könnyű, stabil, kellemes. A parkolás? A kamerák és asszisztensek miatt szinte stresszmentes. Aki nőként valaha izzadt már egy szűk helyen a parkolással, az tudja, mekkora dolog ez.
California – a mozgó otthon, amitől kedvet kapsz a kempingezéshez
Soha nem voltam nagy lakóautó-rajongó. De a Multivan California után újra kell gondolnom a dolgot. Ez a jármű nem lakóautó – ez egy mozgó lakosztály.
Alapból jön:
- Állóhelyzeti elektromos klíma
- Ággyá alakítható ülések, 2 felnőtt 2 gyerek részére is kényelmes
- Kicsi, de mindenre gondoló konyharész, hűtővel, mosogatóval, kis főzési lehetőséggel
- Tárolók, ahol végre minden elfér
És a vezethetősége? Ugyanolyan élvezetes, mint a sima Multivané. Sőt, Sport módban még dinamikus is. Eco módban pedig tényleg takarékos. Ha valaki azt mondja, hibriddel nem lehet hosszú útra menni, mutassuk meg neki a 700+ km-es kombinált hatótávot!
Transporter / Caravelle – a nagycsaládosok álma
Kicsit háttérbe szorult a teszt alatt, de fontos róla is beszélni. A Caravelle az újgenerációs Transporter személyszállító verziója.
Ez már nem a régi „dobozos kisbusz” – ez egy valódi, prémium szállítójármű, ahol a praktikusság és a kényelem találkozik. Ideális nagycsaládosoknak, sportcsapatoknak, nagymamás nyaralásokhoz – mindenhova, ahol térre és egyszerű átalakíthatóságra van szükség. Mindent elnyel. A teszten beletettünk gyerekülést, 2 biciklit, egy mosógép dobozát, egy plazma TV dobozát, bőröndöket és még elfért volna benne 4 ember simán.
ID. Buzz – az elektromos boldogságbusz
Nem hagyhatom ki. Az ID. Buzz nem „csak” elektromos autó – ez a nosztalgia, a jövő és a jókedv keveréke.
A dizájn a T1 és T2 legendás formáit idézi, de belül full modern. A színei, a mosolygós orra, a játékos belső terei gyereknek és felnőttnek is azonnal örömöt hoznak.
Az ID. Buzz
- 210 kW / 286 LE teljesítményű hátsókerék-meghajtással
- 79 vagy 86 kWh kapacitású akkumulátorral
- Cargo változatban is, akár 0,76 tonna szállítható teherrel
- A GTX kivitel már 340 LE-vel és összkerékhajtással jön
És ami külön öröm:
- AirConsole játékplatform – a telefonod a kontroller
- Wellness app – utazás közben relax programokkal
- Panorámatető okosüveggel, ami hozza a Samba Bus életérzést
2024 óta Észak-Amerikában is újra kapható – nem véletlenül. A Buzz egyszerre ikon és családtag. Ha lehetne kabalaautónk a PöttyösLabdánál, ez lenne az. Annyira design-os a belseje, hogy nem is akartam kiszállni belőle. Vezetni nem tudtam sajnos, de remélem ősszel lesz rá lehetőségem.
Összegzés – ha az autó nem csak visz, hanem segít is
Az új VW buszok egy dolgot nagyon tudnak: értenek hozzánk. Nemcsak visznek A-ból B-be. Hanem támogatják a napunkat, alkalmazkodnak a gyereklogisztikához, elfér bennük a fél életünk, és közben még jól is érezzük magunkat.
Egy autó nem lesz ettől női. De attól, hogy figyelembe veszi a női (és anyai) igényeket, sokkal használhatóbbá válik számunkra.
Árak (2025-től):
- Caravelle (Transporter alap): 19.915.000 Ft-tól
- Multivan: 21.279.950 Ft-tól
- Multivan eHybrid (plug-in): 26.257.630 Ft-tól
Ha valamelyikbe beleszerettél (mint én az ID. Buzzba), irány a Volkswagen konfigurátora!