Quantcast
Kezdőlap Ajánló Ifjú hazai animációs, filmes tehetségek ösztönzik a gyerekeket alkotásra a Cartoon Network kreatív pályázatán, a Képzeletműhelyen

Ifjú hazai animációs, filmes tehetségek ösztönzik a gyerekeket alkotásra a Cartoon Network kreatív pályázatán, a Képzeletműhelyen

pottyos

Az egyedi animációs világáról közismert Cartoon Network csatorna a megelőző évek sikereire  tekintettel idén harmadszorra hirdeti meg, Európa, Afrika és Közel-kelet szerte nagyszabású pályázatát és alkotói programját, a Cartoon Network Képzeletműhelyt, amelyre ifjú animáció-rajongók, rajztehetségek vagy egyszerűen csak alkotó kedvű, 4-15 éves gyerekek műveit várja rajz, képes forgatókönyv, animáció, film kategóriában.

A Cartoon Network missziója, hogy alkotva, cselekedve sarkalllja kreativitásra, ösztönözze gondolkodásra, nyitottságra a gyerekeket. Gyakran éri az a vád a televíziózást, hogy a készen kapott tartalom gátat szab a képzeletnek, ezért a csatorna célja, hogy a gyerekek ne csak passzív befogadók, hanem tevékeny részesei legyenek az alkotásnak.

A 2017. július 31-ig tartó pályázat három kategóriájának összesen kilenc hazai nyertese komoly díjakkal gazdagodhat: a kategória győztesek művei megjelennek a Cartoon Network csatornán és a BOOKR Kids mesetableteken, illetve a három kategória gyöztesei közt összesen kilenc wellness hétvége, három BOOKR Kids mesetablet, három tablet és három Cartoon Network-ajándékcsomag talál gazdára. A pályázat sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az elmúlt két évben többb mint négyezer, EMEA-szerte több mint negyvenezer pályamű érkezett a felhívásra.

A pályázat egyik fő eleme az az egyedi és kreatív, szórakoztató-edukációs weboldal, amelyen tippek és ötletek, animációs műhelytitkok, érdekességek, klipek, játékok, játékos feladatok segítik a fiatal alkotókat munkájuk során. A gyerekek megismerkedhetnek a képes forgatókönyv, a különböző animációs technikák, a rajzolás, a színezés, a vágás, az alkotói folyamatok titkaival, sőt ki is próbálhatják magukat azaz az oldal kvázi mini online animációs kurzusként is működik.
A csatorna nemcsak online felületén buzdít a pályázatra való jelentkezésre, de a kezdeményezést eljuttatja a közoktatási intézményekbe is: évente több ezer általános iskola számára teszi elérhetővé kiváló hazai szaktanárok segítségével kidolgozott, komplett, hiánypótló óraterveit, eszközeit, alkotást segítő segédanyagait, amelyek útmutatóul szolgálnak a hazai rajztanárok, művészeti csoportok vezetőinek, hogyan oktassák közérthető, játékos és a korosztálynak megfelelő formában az animáció alapjait. Ezen kívül a BOOKR Kids mesetableteken és számos élő rendezvényen is találkozhatnak a gyerekek a pályázattal.

Hogyan nevel kreativitásra az animáció?
– Az animációs kisfilm készítése az alkotás öröme révén növeli a gyerekek kompetencia érzését, a készségek kibontakozását
– Lehetőséget ad a csoportmunkára, ezáltal fejleszti az együttműködési készségeket;
– A verbális kifejezéssel nehezebben boldoguló tanulók számára lehetőséget ad a téma vizuális      feldolgozására;
– Rákényszeríti a gyerekeket a logikus gondolkodásra és a tananyagtartalom alapos       átgondolására;
– A vizuális feldolgozással segíti az információk rögzítését, könnyebbé teszi az előhívást;
– Élmény értéke van, ezzel segíti a hatékony tanulást.

Hogyan fogjunk neki az alkotásnak? Tippek közös alkotáshoz a szünidőre szülőknek, gyerekeknek :

1. Gyakoroljuk egyszerű tárgyak, pl egy virág, egy fa, egy ház vagy egy alma megrajzolását. Bonyolultnak tűnő tárgyak, figurák megrajzolása egészen egyszerű, hétköznapi formákból állnak össze. Rajzoláshoz használhatunk ceruzát, filctollat, zsírkrétát, esetleg nagyobbaknál szenet, akvarell krétát, festékeket (tempera, vízfesték, akril festék). Kezdetben a vastagabb, háromszög alakú ceruza, a marokkréta lehet segítségünkre.
– http://imaginationstudios.cartoonnetwork.hu/activity/egy-virag-megrajzolasa/
– http://imaginationstudios.cartoonnetwork.hu/activity/egy-haz-megrajzolasa/
– http://imaginationstudios.cartoonnetwork.hu/video/jake-megrajzolasa/

2. Folytassuk bonyolultabb figurákkal: http://imaginationstudios.cartoonnetwork.hu/activity/finn-megrajzolasa/

3. Találjunk ki egy egyszerű történetet, alakokat, rajzoljuk meg az animáció alapját, a képes forgatókönyvet. A  képes forgatókönyv az egyes jelenetek rajzos változatát tartalmazza, de gyakran a szereplők szövegét, illetve különféle technikai utasításokat is, mint például a kameramozgás. Kezdhetjük egy félkész forgatókönyv kiegészítésével, majd megalkothatjuk saját forgatókönyvünket:
http://imaginationstudios.cartoonnetwork.hu/activity/gumball-fejezd-be-a-tortenetet/
http://imaginationstudios.cartoonnetwork.hu/activity/kalandra-fel-fejezd-be-a-tortenetet/
http://imaginationstudios.cartoonnetwork.hu/activity/kalandra-fel-fejezd-be-a-tortenetet/

De gyakorolhatjuk csak a párbeszédírást is külön:
http://imaginationstudios.cartoonnetwork.hu/activity/mit-mondtak-3/

4. Hogyan fogjunk neki az animációnak?
Sokféle animáció létezik, a legegyszerűbb az úgynevezett stop-motion, amelyben pl. .gyurmafigurákat mozgatva minden egyes fázisról képkockákat készítünk, majd egy egyszerű (ingyenesen letölthető program) segítségével a képkockákat filmmmé fűzzük össze. Ha nem kifejezetten papír alapú megjelenítéssel szeretnénk alkotni, készíthetünk térbeli alkotásokat, gyurmázhatunk, erre is rengeteg lehetőség van: akár hagyományos, akár só-liszt gyurmával kezdhetjük, aztán létezik süthető gyurma, de nagyoknál az agyaggal ismerkedés is nagyon izgalmas. Térbeli megjelenítésre kartont, erősebb papírt, hurkapálcát, fadarabokat, mindenféle otthon talált anyagot felhasználhatunk, nagyon izgalmas dolgok kerekednek ki belőle. Lényeg, hogy a figurákból, háttérből rendezzünk egy jelenetet, amit aztán filmre rögzítünk:
http://imaginationstudios.cartoonnetwork.hu/hu/wp-tartalom/uploads/sites/14/2015/08/CN_HU_ImaginationStudios_inspiration_pdfs_STOP_MOTION_A4_210x297_01.pdf

A rajzos animációhoz kezdjük egy egyszerű fázisrajzos művelettel (pl. egy csóváló kutyafarok megrajzolása)
http://imaginationstudios.cartoonnetwork.hu/video/a-csovalo-kutyafarok-megrajzolasa/

Aranyszabályok közös alkotáskor:

Első és legfontosabb szabály: Hibázni ér. Ha pedig végképp nem megy, másoljunk, majd ezután eresszük szabadjára a fantáziánkat.

Próbáljunk ki többféle vizuális megjelenítési módot, mutassuk meg a gyereknek, milyen eltérő módszerekkel, kifejezésmóddal lehet egy-egy témához állni.

Soha ne irányítsuk a munkájukat, ne erőltessünk rájuk az általunk jónak vélt megoldásokat, hisz itt épp az a fontos, hogy ők fedezhessék fel saját magukat!

A különböző technikák közül próbáljuk egy hatalmas felületen a festékeket, ragasztásos technikákat, és a marokkrétákat. Papírfecnik ragasztásával, vagy ezt kiegészítve festéssel, rajzolással, csodálatos nagyméretű lapra készített képek születhetnek.

A Cartoon Network régóta egyedülálló munkát végez a nemzetközi animációs tehetségek felkutatásában, gondozásában és a jövő rajzfilm tehetségeinek kinevelésében. Az egyik ilyen tehetség Weigert Miklós, a Cartoon Network sikersorozata, a Gumball csodálatos világa egyik alkotója, többek közt a Macskafogó2 látványtervezője, aki az idei program kurátora, zsűri elnöke. A zsűri további tagjai:  Lakos Nóra, a Gyermekfilm Akadémia alapítója, filmrendező, és Horváth Dorka, a BOOKR Kids alapító-társtulajdonosa, akik május 23—án a sajtó jelenlétében egy ún demo Képzeletműhely foglalkozást mutattak be a meghívott gyerekek aktív közreműködésével, majd rendhagyó tárlatvezetést tartottak a Csopa Playbar Illúzió kiállításában.  
 
Miklós szerint ’remek kezdemenyezés a Képzeletműhely program – minél több gyereknek adunk a kezébe eszközöket az önkifejezésre, annál jobb jövőt formálunk mindannyiunknak. A kulturális háttér roppant fontos eleme az alkotók egyéni hangvételének, olyan mint egy ismerős hangszer, manapság jóval nagyobb szabadságunk van megtalálni azt a zenét, ami számunkra legjobban szól a hangszeren. Aki látja a srácokban az alkotni es kifejezni vágyást, támogassa minden áron! Egyértelműen nem a legkönnyebb út, de rengeteget segít önállóan gondolkodó felnőtteket nevelni, akik képesek nyitott szemmel állni az új élmények felé. Ha később szakmai siker is lesz belőle, az csak hab a tortán.’

Lakos Nóra így látja a programot: ’ma a gyerekek többségének eleve a kezében van a mobiltelefon, tablet, amivel fotóznak, filmeznek. Jó, hogy vannak ilyen gyerekbarát, filmes versenyek, amelyek ebből a lehetőségből kreatív tőkét kovácsolnak. Különösen tetszik, hogy sokféle műfajban, igazán szabadon próbálhatják ki magukat a gyerekek. Szerintem a legfontosabb hogy olyan témáról készítsenek rövidfilmet, animációt vagy forgatókönyvet, amit ismernek, ami őket izgatja, érdekli, mert csak úgy fognak tudni őszinte és személyes  alkotásokat készíteni. Emellett a legfontosabb, hogy élvezzék, amit csinálnak, nem kell tökéletességre törekedni, merjenek hibázni, az alkotás folyamata mindennél nagyobb élvezetet okoz.’

„A Cartoon Network az a hely, ahol a gyerekek tanulhatnak, inspirációdhatnak, jól érezhetik magukat, de amit mindennél fontosabbnak tartunk- önmaguk lehetnek. Küldetésünk, hogy felébresszük a bennük rejlő kreativitást- ezért hoztuk létre a Képzeletműhelyt is. A Cartoon Network Képzeletműhely lehetővé teszi, hogy a gyerekek belevessék magukat a fantázia és a szórakoztató karakterek világába, miközben kibontakoztathatják tehetségüket a történetmesélés és az alkotás terén. Harmadik éve indítjuk útjára a kampányt Európa-, Afrika- és Közel-kelet-szerte. Az elmúlt két évben több mint 4000 pályamű érkezett csak Magyarországon és több százezer világszerte. A beérkező pályaműveket látva, mindig elképedünk a képzelet és a tehetség e mértékén, és büszkék vagyunk arra, hogy talán részt vehetünk a rajzfilmkészítők következő nemzedékének kinevelésében.” Mondta Malgosia Chapman, a Turner Broadcasting márka-és tartalom aligazgatója.

A csatorna egészen július 31-ig várja a pályaműveket a http://imaginationstudios.cartoonnetwork.hu/competition/ oldalon.
A pályázók pedig a Képzeletműhely oldalból meríthetnek ihletet: http://imaginationstudios.cartoonnetwork.hu/

Ez is tetszeni fog