Quantcast
Kezdőlap KedvencekTudatos gyerekkor Így tanítsuk a gyerekeket tudatos jelenlétre!

Így tanítsuk a gyerekeket tudatos jelenlétre!

Pöttyöslabda

Tavaszi fáradtság. Már messze vagyunk a karácsonytól, de hol van még a vakáció. A tavaszi szünet néhány napját is alig várjuk már. Mi is fáradtak vagyunk, hosszúra nyúlt téltől, korai keléstől, házi feladatoktól, különóráktól, megfázásos nyavalyáktól, hogy ne lennének akkor fáradtak a gyerekeink, kicsik és nagyok, kortól és intézménytől függetlenül. A tavaszi fáradtság elűzésének egyik fontos eszköze, persze a friss levegő és a vitaminkúrák mellett, ha egy kicsit lelassulunk és magunkra is odafigyelünk. Például megpróbálunk kicsit az itt és mostban létezni és erre ösztönözni a család minden tagját, beleértve a gyerekeket is. Hiszen mi is az a mindfulness? Egy olyan pszichológiai állapot és gyakorlat, amelyben figyelemmel kísérjük és elfogadjuk a jelen pillanatot, anélkül, hogy ítéletet alkotnánk vagy beleavatkoznánk.

„Az egyik legjobb dolog, amit adhatunk gyerekeinknek, hogy megtanítjuk őket a nehéz érzéseik azonnali észlelésére és kezelésére” – kezdi Pollák Éva, a Mindwell Pszichológiai Központ szakmai vezetője. –„A gyerekek is stresszt élnek át, nap mint nap, nagyon is szükségük van olyan hatékony eszközökre, amelyekkel szabályozhatják érzelmeiket, levezethetik a feszültséget.”

A gyerekek számára hatékony mindfulness gyakorlatok közé tartoznak a légzéstechnikák, az érzékszervi tapasztalatokra való figyelem összpontosítása, valamint a jelen pillanatban való tudatos jelenlét gyakorlása. Fontos, hogy elfogadják és megfigyeljék az érzéseiket anélkül, hogy megítélnék azokat. Persze kreatív tevékenységek, valamint mesék is segíthetik őket az érzéseik kifejezésében és a pozitív gondolatok megteremtésében.

„Szerencsére már számtalan könyv létezik, ami a szülőket és a gyerekeket segíti a tudatos jelenlét elsajátításában” – folytatja Pollák Éva. – „Az én gyermekeim az Ülj figyelmesen, mint egy béka című könyvet szeretik a leginkább, de érdemes akár többet is kipróbálni, erre a hétköznapok és a tanítási szünetek egyaránt alkalmas időszakok lehetnek. Ne várjunk vele, merjünk belevágni, kísérletezni. Ha a gyerek látszólag oda sem figyel, semmit nem sajátít el a jelenlétünkben az nem azt jelenti, hogy fél füllel nem figyelt, azért, vagy hogy az adott légzéstechnikát, gondolati átkeretezést ne tudná alkalmazni akkor, amikor épp szüksége van rá.”

A mindfulness gyakorlatok széles skálája segítheti a kamaszokat is abban, hogy jelen legyenek és megnyugtassák az elméjüket. Számukra is több könyv íródott, illetve most már több applikációban vagy akár a Netflixen is elérhető tudatos jelenléttel foglalkozó sorozat, ezek nekik is szólnak. A mindennapokban a légzésfigyelés és az érzékszervi megfigyelés például segít elterelni a figyelmet a stresszes gondolatokról, míg a testtudatosság és az érzelmek felismerése és elfogadása segíthet az érzelmi feszültség kezelésében. A sétáló meditáció pedig segíthet nekik kiszakadni a rohanásból és a jelen pillanatban maradni, így hatékonyabban kezelhetik a stresszt és az érzelmeiket.

„Természetesen a felnőttek sem képesek mindig a tudatos jelenlétre, nekik is bele kell helyezkedni az érzésbe” – mondja a szakértő. – „Érdemes együtt csinálni, legyen szó légzőgyakorlatról, vizualizációról, vagy egy mindfulnessel foglalkozó sorozat megnézéséről. Beszélgessünk velük. Kérjük a segítségüket, hogy együtt tanuljunk valami újat, együtt ügyesedjünk ebben. Legyen hely és idő az erről való beszélgetésnek.”

Elengedhetetlen fontosságú, hogy a pedagógusok is tudjanak stresszt oldani. Ez ugyan nem az alapképzésük része, viszont a Mindwell Pszichológiai Központ által kidolgozott akkreditált pedagógus továbbképzések mindegyike kitér a stressz kezelésére és az érzelemszabályozásra is. Több kezdeményezés van, például Bálint Piroska Varázskert kötete, ami a tanórákba is jól beépíthető vezetett relaxációkat alkalmaz, de akár az is szuper lehet, ha a tanár a fáradt gyerekeket átmozgatja, vagy mesét olvas nekik. A nagyobbaknál pedig remekül tudnak működni a vetélkedők, csapatjátékok, kooperációs feladatok melyek a közösséget erősítik.

„Természetesen a központban egyéni és csoportos szinten is tudunk foglalkozni a stresszkezeléssel” – mondja Pollák Éva. – „Az egyéni terápia személyre szabott megközelítést biztosít, lehetővé teszi az őszinte és nyílt kommunikációt, segítve az egyént a saját érzéseinek és gondolatainak mélyebb megértésében és feldolgozásában. A csoportterápia pedig lehetőséget kínál az egyének számára, hogy támogató közegben osszák meg tapasztalataikat és érzéseiket, ami csökkentheti az egyedüllét érzését, támogatást és bátorítást nyújtanak egymásnak a stresszkezelésben. Épp ezért mi igyekszünk rendszeresen stresszoldó, kicsiknek parapukkasztó és egyéb tematikájú csoportokat indítani, illetve a nyári szünetben is több stresszel, érzelemszabályozással,önismerettel foglalozó intenzív csoportot indítunk.

Ez is tetszeni fog