Vajon tudja a gyereked, hogy hová fordulhat, ha bántalmazás éri? Hogy mit kell tennie az iskolában? Kitől kérhet segítséget? És vajon az iskolának van bejáratott protokollja bullying esetén? Te tudod, hogy – ebből a szempontból –milyen iskolába jár a gyereked? Ha nem, akkor érdemes kicsit tudatosabban végigjárni a témakört.
Bántalmazás az iskolában – vándorló bántalmazók
Azt gondolom, hogy minden szülő rémálma, hogy a gyerekét az iskolában szekálják, vagy akár megverik, bántják. Pedig az iskolákban sajnos rengeteg bántalmazás történik, amelyeket a gyerekek többnyire nem mernek, vagy nem tudnak jelenteni, mert nincs kinek. Még ha otthon el is mondják, a szülők is tehetetlenek sajnos, így a sorozatos bántalmazás miatt sok gyerek – akár a bántalmazó, de többnyire a bántalmazott – elhagyja az intézményt, és másik iskolába kerül. Ez egy ideig megoldást jelenthet, de a bántalmazó előbb-utóbb új áldozatot fog találni magának.
Sajnos saját példát is tudok említeni – bár szerencsére nem az én gyermekemmel történt –, de a mi iskolánkban is jelen van a bántalmazás, ráadásul már az első osztályban, ami olyan mértékű, hogy az érintett gyermek kórházba is került a bántalmazó miatt. Az intézmény nem tett semmit, a szakszolgálat sem tett semmit, és a KLIK sem tett semmit – mindenki körbe-körbe mutogatott, az elkeseredett édesanyának pedig tűrnie kellett, hogy a gyermeke a bántalmazójával továbbra is egy osztályba járjon, a sérülés, bántalmazás veszélyének minden nap kitéve őt.
A téma egy szülői értekezleten merült fel, ahol egy szintén érintett, már nagyobb iskolással is rendelkező apuka osztotta meg velünk az ő megoldását: a bántalmazás után a gyermek sérüléseit le kell fotózni, a háziorvossal látleletet íratni, a bántalmazó szüleit pedig fel kell jelenteni. Az apuka elmondása szerint számtalan ügyvéddel beszélt erről a témáról, míg végül ez az egyetlen járható út biztosította számára, hogy gyermeke jogait megvédje. Sajnos az intézmény az előző esethez hasonlóan itt sem tett semmit.
A mi esetünkben úgy vélem az iskola egyáltalán nem akar foglalkozni a témával. Nem tudom, hogy az érdektelenség, az idő- vagy a munkaerőhiány miatt, de elkeserítő, hogy pusztán szerencse kell ahhoz, hogy a gyerekünket ne verjék meg az általános iskolában.
A Hintalovon Alapítvány NEMECSEK programja az intézményeknek segít abban, hogy kidolgozzák a gyerekekkel szembeni bántalmazás megelőzését vagy kezelését rögzítő dokumentációt, és létrehozzanak egy olyan, működő folyamatot, amely a gyerekek jogait és egészségét szem előtt tartva, biztonságosan működik.
Erről készült egy videó is, amit meg is tudtok nézni:
Hogyan lehet csatlakozni?
Önálló intézményként, vagy egy csoport tagjaként is lehet jelentkezni, de tanácsadói közreműködést vagy partneri együttműködést is lehet kérni (az utóbbi kettő nem ingyenes lehetőség), amennyiben az intézmény hajlandó pénzt áldozni a diákjai biztonságára.
Hogyan működik?
Az irányelvek kidolgozása folyamán az intézmény végzi a nagyobb munkát – először auditálni kell, vagyis számba kell venni, hogy jelenleg hogyan kezeli az iskola a bántalmazás különböző helyzeteit. Vannak-e képzések a pedagógusok részére a témában? Hogyan tájékoztatják a szülőket? Milyen a dokumentáció (ha van)? Ezt követi az irányelv kidolgozása, majd a legfontosabb: az irányelvek megismertetése a szülőkkel, gyerekekkel, az iskola valamennyi dolgozójával.
Miért jó?
Amennyiben az intézmény hajlandó végigmenni ezeken a lépéseken, melynek eredményeként rendelkezik majd egy jó gyakorlattal, egy kidolgozott folyamattal, amely segítségével minden felmerülő bántalmazási esetet kezelni tud, az nagy megnyugvást adhat a gyerekeknek és a szülőknek is. Ráadásul az iskolának is könnyebb dolga lesz – maga a létrejött irányelv, a mindenki által ismert folyamatok, retorziók már önmagukban is visszatartó erőként hathatnak a piszkálódók aktivitására, hiszen ha tudják, hogy bármely társuk bármikor segítséget kaphat és jelentheti őket, ami ráadásul komoly következményekkel is jár – talán kétszer is meggondolják, hogy bántsák-e a kiszolgáltatottabb társukat.