Quantcast
Kezdőlap KedvencekTanulás Merre tovább? Íme a karanténoktatás legfőbb tanulságai

Merre tovább? Íme a karanténoktatás legfőbb tanulságai

Pöttyöslabda

Lezárult az évszázad egyik legkülönösebb tanéve, eljött az összegzés ideje. Milyen tapasztalatokat szereztünk az elmúlt hónapokban a digitális oktatásról, és hogyan készüljünk fel a következő tanévre? Min változtassunk és mit vigyünk magunkkal? A nyár ezúttal is a pihenés időszaka lesz a diákok számára, vagy az elmaradásokat kell majd pótolni? A HiperSuli szakértői összeállítottak egy TudásPakkot, amely szülők és tanárok számára is hasznos információkkal szolgálhat a jövőt illetően.

A koronavírus-járvány okozta hirtelen digitális átállás soha nem látott helyzetbe hozta a szülőket, diákokat és tanárokat egyaránt. Habár mindenki másként élte meg a digitális oktatás kényszerű bevezetését, a HiperSuli tanárai abban egyetértenek, hogy a megszerzett ismereteket nem szabad veszni hagyni. A tanév végén összegezték tapasztalataikat, és egy TudásPakkban fogalmazták meg javaslataikat az előttünk álló időszakra.

Felhőtlen pihenés vagy felzárkózás? Miről szól az idei nyári szünet?

„Normális” esetben a nyári vakációnak valóban szünetnek, kikapcsolódásnak kellene lennie: ilyenkor lehetőség nyílik a tanév közben megszerzett tudás ülepítésére és természetesen a pihenésre. Jelenleg azonban országszerte sok a – különböző okból – lemaradt tanuló. Kérdés, hogy lehet-e, kell-e számukra feladatokat adni a nyári szünetre.

„A lemaradást jelezheti a tanár, a szülő, vagy nagyobb gyerek esetében a tanuló is. A vakáció legfontosabb feladata, hogy a családok pihenjenek és sok időt töltsenek együtt. Ugyanakkor, ha egy diák egyértelműen lemaradt, érdemes megfontolni azt, hogy ha a felzárkózás miatt egy picit lecsípünk a nyárból, azzal előkészíthetünk egy nyugodtabb, stresszmentesebb következő évet a diák számára” – mondta Koren Balázs matematikatanár, a Telenor HiperSuli programjának szakmai vezetője.

A TudásPakk többek között a következő javaslatokat teszi a szülők számára

  • Lemaradás esetén érdemes megbeszélni a gyermekkel, hogy a nyári pihenés mellett lehetősége van felzárkózni és ez azt a célt szolgálja, hogy a jövőben könnyebb dolga legyen.
  • Ha úgy érzik, a gyermek lemaradt, konzultáljanak a tanárokkal, akik akár egy kisebb feladat-csomagot is összeállíthatnak a nyárra. Személyes tanácsaikat mindenképpen érdemes kikérni.
  • Számos tudásmegosztó felület és applikáció született az elmúlt időszakban, amelyeket a gyerek önállóan is kezelhet, valamint segítségükkel játékosan tanulhat. Ezek használatával nyáron is lehet folytatni a felzárkóztatást.

Hogyan tovább digitális oktatás?

A digitális oktatás kapcsán a HiperSuli tanárai abban egyetértenek, hogy nincs univerzális igazság, mindenkinek magának kell megtalálnia a számára legjobb platformokat. Elképzelhető, hogy szeptembertől hagyományos módon folytatódik az oktatás, de egyrészt a most megszerzett online képességeket érdemes tovább vinni majd a hétköznapokba, hogy a klasszikus oktatást kiegészítve alkalmazhatóak legyenek, valamint jelen pillanatban még arra is fel kell készülni, hogy újra visszatérhet egy karanténhelyzet.

  • Nagyon fontos, hogy a tanárok az intézményen belül (és esetleg az iskolák között is) elemezzék, megosszák egymással a tapasztalatokat. Vajon tényleg az a megfelelő platform, amit használtunk, vagy csak a kényszer szülte megoldás volt? Lehet egységesíteni a platformokat úgy, hogy a diákoknak ne kelljen folyamatosan váltogatniuk azokat?
  • Szintén a testületen belüli egyeztetés segítheti, hogy a diákok feldolgozható mennyiségű feladatot kapjanak otthoni munkának. A szülők teendője ebben a kérdésben, hogy ha az észszerűen teljesíthető mennyiségnél nagyobb terhelést tapasztalnak a gyerekénél, adjanak erről visszajelzést a pedagógusnak.
  • A digitális átállás előtérbe hozta az időmenedzsment kérdését: szülőknek, tanároknak és persze a diákoknak is azon kell dolgozniuk, hogy a tanulók minél jobban be tudják osztani az idejüket, lehetőség szerint ehhez a pedagógusok és szülők a diáknak adjanak támogatást, tanácsot.
  • Segítséget jelenthet, ha a pedagógusok egy előre tervezhető tanévet mutatnak be szeptemberben. Természetesen sok a bizonytalan kérdés, nem tudjuk, hogy lesz-e ismét karanténoktatás, vagy visszatérünk a hagyományos keretek közé.  Érdemes ezen két irányvonal alapján felkészíteni a gyerekeket, hogy tudják, melyik esetben mire számíthatnak.

Biztonságban az online térben

A karantén oktatással együtt előtérbe került a netes biztonság és a személyiségi jogok kérdése is, ami a hagyományos iskolai keretek között ilyen hangsúllyal biztosan nem merült volna fel. Jogszabályok léteznek ugyan, azonban a gyakorlat számos kérdést hozott a felszínre. A TudásPakk általános aranyszabályokat igyekszik megfogalmazni. A legfőbb tudnivalók röviden:

  • Év elején tisztázni kell az adatvédelmi szabályokat, kereteket a gyerekekkel és szülőkkel egyaránt.
  • Felvételt csak a lehető legszükségesebb esetben érdemes készíteni vagy bekérni.
  • A felvételeket a tanárnak az értékelés után azonnal törölnie kell. Ez a diákokra is vonatkozik: a tanár tudta nélkül nem készíthet és alapesetben a diák sem oszthat meg semmilyen felvételt az online oktatásról.

A teljes TudásPakk, további részletekkel a HiperSuli weboldalán olvasható.

Elindult a HiperSuli Facebook-oldala! Friss hírek itt.

Az érdeklődők július közepétől megismerhetik a HiperSuli digitális tananyagfejlesztő tanári pályázatának nyertes tananyagait, amelyek hasznos tartalmak formájában nyújtanak további fejlődési lehetőséget.

Ez is tetszeni fog