Kezdőlap KedvencekTanulás A Cambridge-i Egyetem legújabb kutatása szerint a CLIL-alapú kétnyelvű oktatás a nyelvtanulás leghatékonyabb útja

A Cambridge-i Egyetem legújabb kutatása szerint a CLIL-alapú kétnyelvű oktatás a nyelvtanulás leghatékonyabb útja

Pöttyöslabda

A következő időszak az iskolai jelentkezések lázában telik. Az elmúlt években a szülők már egyre tudatosabban keresik azokat az oktatási formákat, amelyek valódi támogatást adnak gyermekük nyelvtanulásában. Emiatt különösen fontos, hogy a családok tisztában legyenek a legfrissebb nemzetközi kutatások eredményeivel. A Cambridge-i Egyetem legújabb elemzése szerint a CLIL-alapú kétnyelvű oktatás ma a nyelvtanulás leghatékonyabb útja.

A Cambridge University Press friss, három évtized kutatásait összegző tanulmánya kimutatta: a CLIL (Content and Language Integrated Learning), vagyis a tantárgyi tartalom és a célnyelv együttes tanulása olyan mértékben gyorsítja meg a diákok nyelvi fejlődését, amelyet a hagyományos nyelvoktatás nem tud elérni. A kutatás több száz iskolai adatot vizsgálva arra jutott, hogy a CLIL-módszerben tanuló gyerekek hamarabb érik el a magasabb nyelvi szinteket, miközben stabilabb és tartósabb nyelvhasználati készségeket alakítanak ki, különösen a beszéd, a szókincs és a hallott szövegértés területén. A Cambridge-kutatók azt is hangsúlyozzák, hogy a modell azért ennyire hatékony, mert a tanulók egyszerre dolgoznak tantárgyi és nyelvi információkkal, ami természetes módon fejleszti az összetett gondolkodást, a figyelmet és a problémamegoldó képességet.

A nemzetközi eredményekhez szorosan kapcsolódik Dr. Kovács Judit, az ELTE docense, aki Magyarországon az elsők között vizsgálta a kétnyelvű nevelés kognitív és nyelvi hatásait. Több évtizedes kutatásai során arra jutott, hogy a kétnyelvű környezetben tanuló gyermekek rugalmasabban váltanak feladatok között, gyorsabban dolgozzák fel a nyelvi információkat, és magabiztosabban kommunikálnak mindkét nyelven. Ahogy fogalmaz: „A kétnyelvű nevelés egyik legnagyobb előnye, hogy a gyermek számára a nyelv nem cél, hanem eszköz. Amikor a tanulás természetes közegében jelenik meg két nyelv, az nemcsak a nyelvtudást, hanem a gondolkodási rugalmasságot is erősíti.” Dr. Kovács Judit eredményei arra is rávilágítanak, hogy a CLIL nem rontja az anyanyelvi teljesítményt – sőt, a két nyelven tanulók sokszor gyorsabban fejlődnek szövegértésben, olvasásban és szókincsben is.

Magyarországon a CLIL egyik speciális formáját képviseli a Bilingual Program, ahol szinte minden tantárgyat egyszerre két nyelven, angolul és magyarul  tanulnak a diákok. Szemben az általános CLIL alapú oktatással, ahol csupán néhány tantárgyat tanulnak idegen nyelven a gyerekek. A modell további különlegessége, hogy a tanítást mindig két pedagógus – egy magyar és egy angol anyanyelvű tanár – közösen végzi, ezzel a kétnyelvű családok természetes nyelvi működését idézve meg. A program közel két évtizede sikeresen működik, a hatékonyságát pedig jól mutatja, hogy a bilingual módszert már az általános iskolában elkezdő tanulók a nyolcadik osztály végére elérik az emelt szintű érettségihez szükséges nyelvtudást (B2), míg a gimnáziumi programban a 11. évfolyamra  a felsőfokú, Cambridge C1 nemzetközi nyelvvizsga szintjére jutnak el, ami közel anyanyelvi kommunikációt jelent. A külföldi egyetemi továbbtanulásra a Bilingual Gimnáziumi Programja választható, CLIL-alapú angol nyelvű modulokkal készíti fel diákjait.

A következő hetekben sok család számára kerül középpontba az iskolaválasztás. Ilyenkor különösen hasznos lehet átgondolni, milyen oktatási környezet támogatja leginkább a tanulók fejlődését, és milyen tapasztalatokat, kutatási eredményeket érdemes figyelembe venni. A nemzetközi és hazai vizsgálatok egyre több támpontot kínálnak ahhoz, hogy mindenki a saját gyermekének legmegfelelőbb döntést hozhassa meg.

Forrás: https://resolve.cambridge.org/core/search?filters%5BauthorTerms%5D=Yolanda%20Ruiz%20de%20Zarobe&eventCode=SE-AU

Ez is tetszeni fog