Kezdőlap EgészségFejlesztés, nevelés, pszichológia Beszéd – és a tanulási készségek fejlődése

Beszéd – és a tanulási készségek fejlődése

pottyos

Kis gyermekek anyanyelvi fejlődése nemcsak a gyermek kommunikációjáért felelős. Befolyásolja személyiségfejlődését, az alapvető tanulási készségek kialakulását, az írás – olvasás elsajátításának alapjait, a világ megismerésének, a kapott információk rendszerbe állításának folyamatát.
Az anyanyelvi fejlődés elsősorban a gyermekek beszédészlelésétől (beszédpercepciójától) függ, ami sajnos a mai környezeti tényezők hatására egyre „sérülékenyebb”. A percepciós zavar, vagy a nehezített beszédészlelés tünetei az iskolás korra nagyon hasonlatosak a diszlexia, diszgráfia, hiperaktivitás, figyelemzavar tünetcsoportjához, azonban a háttérben más okok húzódnak meg, így a probléma diagnosztizálása és a gyengébb részképesség területek fejlesztése is más jellegű, mint a fent említett esetekben.

 Kis gyermekek anyanyelvi fejlődése nemcsak a gyermek kommunikációjáért felelős. Befolyásolja személyiségfejlődését, az alapvető tanulási készségek kialakulását, az írás – olvasás elsajátításának alapjait, a világ megismerésének, a kapott információk rendszerbe állításának folyamatát.
Az anyanyelvi fejlődés elsősorban a gyermekek beszédészlelésétől (beszédpercepciójától) függ, ami sajnos a mai környezeti tényezők hatására egyre „sérülékenyebb”. A percepciós zavar, vagy a nehezített beszédészlelés tünetei az iskolás korra nagyon hasonlatosak a diszlexia, diszgráfia, hiperaktivitás, figyelemzavar tünetcsoportjához, azonban a háttérben más okok húzódnak meg, így a probléma diagnosztizálása és a gyengébb részképesség területek fejlesztése is más jellegű, mint a fent említett esetekben. Beszédpercepciós problémával küzdő gyermekek általában kiemelkedő intellektusúak, és nagyon jól kompenzálják nyelvi problémáikat. A gyermek tünet együttese, a szűkebb – és tágabb környezete, valamint az eddigi élettörténete fontos alapjai a pedagógiai diagnózisnak.

fejelsztes
A gyermekekre jellemző, hogy egyes területeken akár kimagasló készségeket, teljesítményt is mutatnak, viszont más területen gyengébben muzsikálnak. Hamar elfáradnak, vagy látszólag hihetetlen sok ingerre van szükségük, hogy kiegyensúlyozottak legyenek. Nehezen alszanak el, és fáradtan ébrednek. Sokuknak mélyen ülő karikáik vannak, hunyorognak, vagy merev az arckifejezésük. Lobbanékonyak, agresszíven reagálnak szituációkra, vagy a konfliktus helyzetekből kimenekülnek. Kortárs kapcsolataik nehezen alakulnak, támogatást igényelnek az ismerkedésben, a számukra új helyzetekben nehezebben oldódnak. Hétköznapi kommunikációban, biztonságos környezetben beszédesek. A számukra jelentéstartalom nélküli szavakat hibásan mondják, sokszor saját „szósalátáik” vannak (pl.: praprkika – paprika, helkikoffer – helikopter), szavak toldalékolása nehezebb számukra, gondolataikat egyszerű mondatokban fogalmazzák meg, vagy csak igen – nem válaszokat adnak. Kisgyermek korban később indult meg a beszédfejlődés, vagy lassabban fejlődött. Egészségügyi szempontból legtöbben sokszor küzdenek felsőléguti megbetegedéssel, asztmásak, ételallergiájuk van, has – és fejfájósak, középfülgyulladás többször is előfordult már náluk.
A beszédészlelés zavara járulékos tünetként hordoz szövegértési problémát, nehezebben alakul ki a logikus gondolkodás, gyengébb az auditív memória, nagy – és a finommozgások sutábbak, magatartási – és viselkedési problémák jelentkeznek.

fejlesztes2
A beszédészlelési zavar korai felismerésével a tünetek enyhíthetőek, a tanulási gát feloldódik. A gyermek személyiségfejlődése során a pozitív énkép erősödésével harmonikus, kiegyensúlyozott egyéniség kialakulása várható. Az egyéni fejlesztési terv és az egyéni tanulási stratégia kialakítása mentén sikeres iskolai éveket biztosíthatunk gyermekünknek.

Milyen problémák/tünetek esetén ajánljuk a GOH, GMP vizsgálatot?

Ha adott életkori szakaszban egy – egy területen belül legalább kettő tünet jellemző a gyermekre, és ha az életkori oszlopot végig nézve 6 tünet tartósan 4 – 8 hete rendszeres előfordulással (pl. éjszakai bepisilés heti háromszor) jelentkezik.

 

 

2-4 év

5 – 6 év

7 év felett

pedagógiai/ tanulási problémákra utaló tünetek

Látványosan kerül bizonyos játéktevékenységet (labdázás, ugrálás, legozás, puzzle, kreatívkodás…)

Nem alakul ki az együttjátszás

Nehéz csoportos tevékenységre motiválni

Életkori szintnek megfelelő fókuszált figyelem nem váltható ki

Mesét, csak képekkel illusztráltan szeret hallgatni

Egyensúlyérzéke gyenge

Testsémája kialakulatlan

Beszédhiba, pöszeség

Csoportos foglalkozásokon nem szívesen vesz részt

Auditív memóriája gyengébb

Grafomotorika gyenge

Nagy – és finommozgások összerendezetlenek

Magatartási problémái vannak

Gyengébb koncentráció, memória, fókuszált figyelem

Iránytévesztések jellemzik

Lateralitás, oldaliság még kialakulóban

Beszédhiba (pl. az r betű nem pörög be)

Hangokat konzekvensen felcseréli

Magatartási problémái vannak

Iskolai alulteljesítés jellemzi

Tanulási nehézséggel küzd

Anyanyelvi nehézség, zavar esetén

Beszédhiba (hadarás, szóvégek elharapása…)

Gyengébb koncentráció, memória, fókuszált figyelem

Lassú és hibás feladatvégzés

Demotiváltság a tanulás terén

Téri orientáció

 

orvosi tünetek

Elhúzódó hurutos megbetegedések

Fülgyulladás

Allergia, asztma

Gyakori hasfájás, hasmenés

Megnagyobbodott mandulák

Száraz váladék az orrban

 

 

Elhúzódó hurutos megbetegedés

Fülgyulladás, fülzúgás

Allergia, asztma

Gyakori hasfájás, hasmenés

Szédülés

Száraz váladék az orrban

 

Elhúzódó hurutos megbetegedés

Fülgyulladás, fülzúgás

Allergia, asztma

Gyakori hasfájás, hasmenés

Fejfájás, hányinger

Száraz váladék az orrban

Vérszegénység

Rövidlátás gyengesége

 


 

 

2-4 év

5 – 6 év

7 év felett

pszichés tünetek

Szeret egymaga játszani

Kortárs kapcsolatai gyengék

Nem konfrontálódik,

Konfliktusait erőszakkal rendezi

Rossz alvó

Rágja a körmét, csavargatja a haját

Éjszakai bepisilés időszakosan, vagy rendszeresen jellemzi

Konfliktusokkal terhelt kortárskapcsolatai vannak

Negatív megjegyzései vannak

Szorongó, csendes, gyakran sírva fakad, vagy dühkitörése lesz

Rossz alvó

Negatív énképe van

 

Rossz alvó

Tik, vagy egyéb kényszeres tevékenységek megfigyelhetőek (pl. körömrágás, bőrcsipkedés…)

Ingerlékenység

Negatív énképe van

Nincs hobbija, érdeklődési területe szűk

 

 

 

Szülők által megfigyelt egyéb tünetek
• A megszokott környezetében érzi biztonságban magát, nehezen oldódik.
• Nem szeret egyedül feladatot megoldani, idegenekkel beszélni. „Félős”
• Túlpörög mindent, igazi „Duracell nyuszi”.
• Nehezen alszik el, éjszaka éber, gyakran odabújik a szülőkhöz, alvókája van.
• Éjszakai bepisilés, körömrágás jellemzi.
• Nyugtalanul alszik.
• Nehezen és /vagy fáradtan ébred.
• Ingerlékeny, hirtelen hangulatingadozásai vannak.
• Egykedvű, a hangját is alig hallani.
• Nem beszél az oviról, iskoláról.
• Nem szeret az oviban, iskolában lenni.
• „Nem szeret társasozni, nem tud veszíteni.”
• „Nem szereti a tömeget, a hangos zenét, vagy az éles hangokat.”
• Szelektív hallása van.
• Úgy horkol, mint a gőzgép.
• Kis lusta. Szinte mindent később kezdett el csinálni, mint a többiek.
• Nem találja a szavakat, néha felcseréli őket.
• Rituáléihoz görcsösen ragaszkodik.
• Képzeletbeli barátai vannak.

Szabó Mónika gyógypedagógus – pszichopedagógus, a Szamóca Pedagógiai Diagnosztikai Központ vezetője

www.szamocadiagnosztika.hu

 

2014. március

Ez is tetszeni fog