Gyakori tapasztalat, hogy egy gyerek 3 éves korára kiönt a sok játék a szobából, foglalják a helyet a plüssök, a műanyag kacatok, a sok drága, családtagoktól, távolabbi rokonoktól, barátoktól kapott tárgyak. Ez a tendencia később csak fokozódik, a nagyobb gyerekek meg is fogalmaznak vágyakat, és drágábbnál drágább játékokkal telik meg a játékos kosár, polc, gyerekszoba, sőt lassan az egész lakás. De mindez nem elég, a gyerekek percekig örülnek csak egy vágyott, és megkapott játéknak és sokszor ugyanúgy nem tudják magukat egyedül lefoglalni és lekötni, aztán a többi között fog porosodni ez a játék is. Aztán jön a következő ünnep, és csak gyűlik tovább a sok játék.
A gyerekek is részeseivé váltak a fogyasztói társadalomnak, amit a játékok óriási mértékben való birtoklása jól jelez.
Azonban valójában a gyermeknek élményekre és intimitásra van szüksége. A jó hír az, hogy ezek fillérekből, vagy teljesen ingyen is megvalósíthatóak, így senkinek sem kell hátrányban éreznie magát, aki nem tud lépést tartani a trendekkel és nincs rá anyagi kerete vagy elvből elutasítja a legmárkásabb, legújabb, legtrendibb autópályák, babák, összerakós játékok megvásárlását. Néhány alap eszközre van csupán szükség: labda, könyv, ceruzák, egy-két olyan játék, vagy eszköz, amivel több mindent is lehet játszani.
Érdekes tapasztalat, hogy a gyerekek szívesen eljátszanak botokkal, kavicsokkal, szívesen gyűjtenek színes faleveleket, gesztenyét, órákig képesek a homokban túrni, vagy sarazni. Ez a megfigyelés közelebb visz a lényeghez, ahhoz, amire mindennél jobban szüksége van a gyerekeknek.
Mi lehet élmény egy gyermek számára?
Elsősorban az együttes élmény a lényeg. A szülővel való közös élmény. Nem kell drága utazásra, vagy tengerparti nyaralásra gondolni. Egy kisebb, óvodáskorú gyerek számára az is élmény, ha a szokásosnál lassabban sétálnak el vele az óvodához és közben megcsodálják az autókat, beszélgetnek az emberek tevékenységéről, és megnézegetik az útba eső növényeket, állatokat. Nem kell hatalmas dolgokra gondolni, egy kis ovis számára élmény megfigyelni egy galambot, ahogy csipeget, egy kutyát, aki mérges, vagy a kukásautót, ahogy összeszedik a kukákat. A szemlélődés, a magyarázat maga az élmény, és az az alapvető érzés, hogy a körülöttünk lévő világ érdekes és megismerhető.
Kiemelkednek a hétköznapokból a szokatlan élmények. Van, akinek a villamoson utazás számít ritkaságnak, valakinek egy autóval megtett hosszabb út. Ha szülő jelen van és figyel gyermekére, nem sietteti, hanem az ő szintjéhez mérten beszélget vele, azzal már tapasztalatot ad át, és így élményt szerez gyermekének.
A gyerekek általában érdeklődnek a járművek, emberek, növények és állatok iránt, ezek kiváló témát adhatnak egy-egy, a gyermek ismeretanyagához és korához szabott beszélgetéshez.
Kirándulás, falusi udvar háziállatokkal vagy (ingyenes) állatkert hatalmas élmény egy kisgyerek számára. Kavicsdobálás a Duna parton, kacsák etetése a városi tóban olyan emberléptékű élmény az ovis korosztály számára, mi feldolgozható és gyakorlati ismeretekkel gazdagító.
Egy távolabbi, extrább játszótéren tett látogatás, egy ritkán látott gyerekes családdal szervezett találkozó szintén élmény gazdag lehet, ha ugyanúgy érvényesül a figyelem, a türelmes szemlélődés, világra való rácsodálkozás hangulata, melyet a szülő közvetít gyermeke felé.
Fizetős vízi csúszdapark, lovaglás, gokartozás már inkább költségigényes, de ne gondoljuk, hogy minden hétvégére ilyet kell szervezni ahhoz, hogy a gyerek jól érezze magát.
A gyerek már meglévő dolgainak a használata: labdázás a szabadban, rollerezés, családi biciklizés szintén élményt jelent. A lényeg minden esetben a szülővel megélt együttes élmény, amely minőségi időt, személyre szabott figyelmet takar. Egy ilyen élménynek a hatása, öröme sokkal tovább kitart, mint egy új játék megkapásának az öröme. Jó ötlet lehet ünnepekre, szülinapokra is inkább élményt ajándékozni, mint tárgyakat tenni az ünnep középpontjába. Még az olyan gyerekek és ráéreznek ennek az előnyére, érzelmileg gazdagító hatására, akik eddig abban szocializálódtak, hogy az ünnep új tárgyak, játékok kapását jelenti.
Sosem késő bevezetni ezt az új élmény központú szemléletmódot. Ráadásul, ezek a közös programok nemcsak a gyereknek jók, a felnőtt is megtalálhatja benne a lelassulás, gyermeke jobb, új oldaláról való megismerésének az örömét.
Mit értek intimitás alatt?
Az a tapasztalatom, hogy kevés intimitást élnek meg a gyerekek szüleikkel, és elsősorban ebből van hiányuk, a drága játékok csak pótszerek, amik pillanatokra képesek elfedni ezt a hiányt. Sietős reggelek, gyors elköszönés az oviban, suliban, este futószalagszerű program: vacsora, fürdés, lefekvési rituálé. Kis beszélgetés, esti mese, jó éjt puszi, ennyi. Ennyi jut egy átlagos hétköznap. És a gyerek könyörög: „Csak még egy mesét, csak még egy kicsit bújj ide hozzám anya.” „Ne menj ki a szobámból apa, várd meg, míg elalszom.”
A gyermekre való ráhangolódás, osztatlan figyelem és testi kontaktus adhat olyan intimitás élményt a gyermek számára, ami feltölti a szeretet tankját. Naponta: puszi, ölelés, simogatás. Cirógatás, csiklandozás, birkózás. Apró figyelmességek: kedvenc ételének elkészítése, a tejbegríz olyan sűrűségére kikeverése, ahogy ő szereti, az alma felvágása szeletekre, bár tudná harapni is. Dicsérés, szóbeli elismerés. Ezer és ezer módja létezhet a szülői szeretet kimutatásának (az ajándékozáson kívül is), amellyel nem szabad fukarkodni. A hétvégi reggeli együtt lustálkodások, a reggeli vagy esti ágyban összebújás, a közös könyvnézegetés-olvasás olyan intimitást hordozhat magában, amely által azt éli meg a gyermek, hogy ő jó, szerethető és elfogadják őt.
Minden anyagiaktól, fogyasztói társadalom által kitermelt rossz szokásoktól eltekintve, adjon rengeteg élményt, szeretetet és intimitást gyermekének, ha azt kívánja, hogy önmagával elégedett, boldog, másokhoz felnőtt korában is egészségesen kapcsolódni tudó ember váljon belőle.