Quantcast
Kezdőlap EgészségFejlesztés, nevelés, pszichológia Ki is írja meg a házifeladatot?

Ki is írja meg a házifeladatot?

pottyos

Egy szülőtársammal cseréltünk eszmét az iskoláról. A gyerekeink között csak néhány hónap különbség van, mindketten másodikosok, de más intézménybe járnak. Meséltem, hogy nálunk nincs házifeladat, és a tolltartóját hozza csak haza minden nap, hogy rendbe tudja rakni. Azt is bevallottam, hogy a könyveit csak az év végi nyílt napon láttam elsőben. Azt éreztem, hogy ez tényleg egy kicsit már ciki. „De akkor hogyan kontrollálod, hogy mit tanul?”  – hangzott a kérdés. Sehogy.

 

Szerencsére a fiam olyan iskolába jár, ahol képesek fenntartani természetes kíváncsiságát, érdeklődését, és olthatatlan tudásszomját, amivel minden gyerek születésétől fogva rendelkezik. Ha nem így lenne, már kihalt volna az emberiség. Bár nem kontrollálom, mindig tudom, hogy miről tanulnak, mert otthon gyakorolja. Magától. Csak egy példa, amikor a rovarok voltak soron természetismeret órán, vásárolnunk kellett egy dobozt, amit berendezett, és bele bogarakat gyűjtött. Megtanulta 170 faj nevét, és fel is ismeri őket. Egyszer, amikor pár napig beteg volt, arra kért, hogy menjek be, és kérjem el a könyveit az iskolából, hogy tudjon addig is gyakorolni. Az iskolában nem csak tanul, hanem „inspirálódik”.

Sajnos nincsen elég ilyen iskola, de van jó néhány ehhez értő tanító néni. Azok a gyerekek, akiknek nincsen szerencséje, és olyan intézménybe járnak, ahol mindent megtesznek azért, hogy elvegyék a kedvüket a tanulástól, otthon segítségre szorulnak. Sok erőfeszítést igényel a szülőtől, de érdemes mellette ülni, támogatni. Helyette nem csinálhatod meg a házit, de tehetsz arról, hogy pozitív érzések kapcsolódjanak legalább az otthoni tanuláshoz.

1. Pozitív érzéseket kiváltani. A legkönnyebben azokat a dolgokat tudják a gyerekek megtanulni, amelyekhez pozitív érzések kapcsolódnak. Minél többet kiabálsz, harcolsz a házi feladat megírásával kapcsolatban, annál rosszabb érzések kötődnek a helyzethez. Nem csak a kedvét veszed el még jobban a tanulástól, hanem a memóriáját is rontod ezáltal. Épp elég rossz érzés, frusztráció, szorongás kapcsolódik az iskolában a megismeréshez, ezt épphogy enyhíteni kell otthon.
2. Érdekessé tenni. A gyerekek alapvetően kíváncsiak, szeretnek tanulni, és erőfeszítéseket is hajlandóak tenni ezért. Ha azt látjuk, hogy nem így van, akkor valami nagy baj van,. és mi, felnőttek rontottunk el valamit, de nagyon. A világ érdekes, és megismerésre született. Ha az iskolában épp az ellenkezőjét igyekeznek elhitetni a gyerekkel, akkor a szülő dolga, hogy újra felkeltse az érdeklődést.
3. Megtalálni azt a csatornát, amin keresztül a leggyorsabban tanul. Mindenki más érzékszervén keresztül tudja a világot a legjobban befogadni. Próbálgasd, mi a legtermészetesebb a gyereked számára. Ha beszélgettek a témáról? Ha lerajzoljátok a lényeget? Elmentek egy múzeumba, ahol a témával kapcsolatos kiállítás van? Megnéztek egy filmet? Az embereknek csak nagyon kis százaléka az, akik elsősorban a leírt betűkön keresztül tanulnak a legügyesebben. A látott, hallott, megtapasztalt élményszerű információ sokkal hasznosabb.
4. Segíts strukturálni. A tananyag mindig felosztható rész-egész viszonyokra, lényegre és részletekre, stb. A gyerekek inkább az érzelmi töltés alapján raktározzák el az információt, de biztos nem eszerint fogják számon kérni. A strukturálás nem veleszületett, a jelenléteddel segítesz értelmes részekre szabdalni az anyagot.
5. Segíteni fókuszálni a tanulásra. A gyerekek nem tudnak órákig a fenekükön ülni, és egy dologra koncentrálni. Az iskolai 45 perc is több, mint amire fizikailag képesek. A sok tv, táblagép, színes, villogó képekkel teli filmek, játékok hozzászoktatták az agyukat ahhoz, hogy mindig újabb és újabb ingereket keressen, s ez eltereli a figyelmet a tanulásról. A jelenléteddel mederben kell tartanod a figyelmét.
6. Visszajelzést adni az erőfeszítéseire. Az iskola nagyon teljesítményorientált, jó jegyet kell szerezni bármi áron! Ha otthon inkább az erőfeszítéseit, a kitartását, ismered el és dicséred, azt, hogy megpróbálta, több sikerélményhez juttatod. Az sem utolsó, hogy ezzel azt is megtanulhatja, hogy nem történik katasztrófa akkor sem, ha kudarcot vall.
7. Használd a technikát – a tanulásra. Ha már ott a tv, a táblagép, és alig lehet mellőle elzavarni a gyereket, miért ne használnánk fel a tanulás segítésére? Keressetek az interneten a megtanulandó anyagot támogató információt, érdekességeket, filmet, képeket.
8. Mozgasd meg. Ha a tanulási időszakot felosztjátok kisebb, de elérhető célokra, és tíz-tizenöt percenként hagyod, hogy mozogjon egy kicsit, sokkal gördülékenyebb lesz a folyamat.
9. Legyél jóba a tanárral. Kutatások bizonyítják, hogy a gyerekek jegye és a szülő-tanár közötti kapcsolat erősen összefügg. Ha biztos vagy benne, hogy nem fogtok rövid időn belül másik sulit keresni, inkább kérd ki a szakmai véleményét a tanárnak, ahelyett, hogy kritizálnád, mert ez utóbbival csak rontod az amúgy sem rózsás helyzetet.

Pethő Orsolya, pszichológus
Ha nevelési gondjaid vannak, keress meg, segítek: www.kolyokszerviz.hu
kolyokszerviz

Ez is tetszeni fog